Liebied-12, 1917
(Liebied XII)

Samolot rozpoznawczy. Rosja.
Samolot rozpoznawczy Liebied-12 w barwach rosyjskiego lotnictwa morskiego. (Źródło: archiwum).

Liebied XII, 1917

Samolot rozpoznawczy. (Rosja).

Samolot wywiadowczy Liebied-12 (oznaczany również jako Liebied XII) powstał w 1917 r. (wg [1], natomiast wg [2]- w 1915 r.) w firmie Towarzystwo Akcyjne Żeglugi Powietrznej W. A. Liebiediew. Stanowił adaptację samolotu niemieckiego Albatros B-II w jego wczesnej postaci, z bocznymi chłodnicami, przystosowaną do napędu gwiazdowym silnikiem stałym Salmson 9U.

W Polsce.

W marcu 1918 r. jeden samolot Liebied XII znalazł się na wyposażeniu Polskiego Oddziału Awiacyjnego w Odessie (vel Eskadry Obrony miasta Odessy). Samolot nie został uruchomiony. Pozostał w stanie zdemontowanym do 19.04.1918 r., czyli do zajęcia magazynu przez wojska austriackie.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- nieuzbrojony (wg [1]). Wg [2]- 1 karabin maszynowy. Udźwig bomb- 100 kg.

Silnik- gwiazdowy Salmson 9U o mocy 110 kW (150 KM).

Dane techniczne Liebied-12 (wg [1]):
Rozpiętość- 11,80 (wg [2]-13,5) m, długość- 7,90 (wg [2]- 7,96) m, wysokość- (wg [2]- 3,4) m, powierzchnia nośna- 42,00 m2.
Masa własna- 862 kg, masa użyteczna- 350 (wg [2]- 408) kg, masa całkowita- 1212 (wg [2]- 1170) kg.
Prędkość max- 133 (wg [2]- 115) km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 8'30" (wg [2]- 13'), pułap- 3500 m, zasięg- (wg [2]- 300) km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Bączkowski W. ”Samoloty bombowe I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
[3] Januszewski S. ”Witold Jarkowski. Inżynier aeronauta- pionier lotnictwa”. Politechnika Wrocławska. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2006.
blog comments powered by Disqus