Letov LF 107 "Lunak", 1948

Szybowiec akrobacyjno-wyczynowy. Czechosłowacja.
Szybowiec Letov LF107 ”Lunak” w locie. (Źródło: via "Wikimedia Commons").
Projekt szybowca LF107 ”Lunak” został opracowany jeszcze w czasach okupacji przez inżynierów K. Dlouhego, J. Matejceka i B. Rocka. Dokumentację zbudowanego w 1947 r. prototypu opracował zespół trzech wymienionych konstruktorów przy współpracy inżynierów V. Strosa, K. Smejkala i S. Pokornego.

Pierwszy prototyp XLF-107 oblatano w 1948 r. W ramach produkcji seryjnej zbudowano łącznie 70 szybowców tego typu, z czego kilkanaście wyeksportowano za granicę.

W Polsce.

Polska zakupiła 1 szybowiec LF107 ”Lunak”. Był on eksploatowany od maja 1951 do listopada 1954 r., po czym po skasowaniu został przekazany do magazynów Muzeum Techniki we Wrocławiu, skąd w grudniu 1963 r. przekazano go do zbiorów Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji drewnianej.

Dane techniczne LF107 ”Lunak” (wg [1]):
Rozpiętość- 14,27 m, długość- 6,78 m, wysokość- 1,6 m, powierzchnia nośna- 13,38 m2.
Masa własna- 205 kg, masa użyteczna- 105 kg, masa całkowita- 310 kg.
Doskonałość- 24, opadanie- 0,85 m/s.

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
blog comments powered by Disqus