Millicer M10 "AirTourer", 1997

Samolot szkolno- sportowy. Australia.
Prototyp samolotu Millicer M10 ”AirTourer” w locie. (Źródło: www.barrieaircraft.com).

W połowie lat 1990- tych została założona w Australii firma Millicer Aircraft Industries Pty Ltd (MAI), która w grudniu 1997 r. nabyła prawa do produkcji samolotu AESL "Air­tourer" od Airtourer Cooperative. Henryk Millicer nie miał nic wspólnego z utworzoną firmą, pomimo użycia w nazwie firmy jego nazwiska- była to typowa nazwa handlowa. Ogłoszono, że Henryk Millicer został zatrudniony w firmie jako konsultant, niestety zmarł nagle w 1996 r.

Konstrukcja samolotu, który otrzymał oznaczenie Millicer M10 "AirTourer", została gruntownie zmodyfikowana. Zamontowano zintegrowane zbiorniki paliwa w skrzydłach zastępujące oryginalny zbiornik w dolnej części kadłuba oraz zmodyfikowane klapy. Uproszczono konstrukcję kadłuba, zastosowano chowane w locie podwozie, ulepszono hamulce, a w kabinie wygospodarowano więcej miejsca na nogi dla wysokich pilotów.

Zostały opracowane dwie wersje:
- M10-140 (wcześniejsze oznaczenie "Air­tourer 140")- wersja podstawowa, napędzana silnikiem Textron Lycoming O-320 o mocy 105 kW,
- M10-160 (wcześniejsze oznaczenie "Air­tourer 160")- wersja o podwyższonych osiągach, napędzana silnikiem IO-320 o mocy 120 kW.

Prototyp M10-160, który powstał w wyniku przebudowy samolotu "Airtourer", został oblatany we wrześniu 1997 r. Pierwszy lot prototypu M10-140 planowany był w lutym 1999 r. Na początku 2000 r. firma posiadała zamówienia na 11 samolotów z opcją na kolejnych 36. Niestety produkcja seryjna nie została podjęta, ponieważ w tym samym roku firma Millicer Aircraft Industries została zlikwidowana.

Na początku 2006 r. australijska firma AirAg Aviation Services zakupiła od syndyka Millicer Aircraft prawa do samolotu "Aircruiser" (patrz AirAg Aviation "Airtourer").

Silnik:
- M10-140- czterocylindrowy, w układzie bokser, chłodzony powietrzem Textron Lycoming O320-E2A o mocy 105 kW (140 KM).
Śmigło dwułopatowe o stałym skoku,
- M10-160- czterocylindrowy, w układzie bokser, chłodzony powietrzem Textron Lycoming IO-320-D1A o mocy 120 kW (160 KM) z wtryskiem paliwa.
Śmigło dwułopatowe o stałej prędkości.

Dane techniczne M10-140 (wg [4]):
Rozpiętość-7,92 m, długość- 6,55 m, wysokość- 2,13 m, powierzchnia nośna- 11,2 m2.
Masa operacyjna- ok. 550 kg, masa startowa max do akrobacji- 816 kg, masa startowa max- 862 kg.
Prędkość przelotowa- 213 km/h, wznoszenie- 259 m/min..

Dane techniczne M10-160 (wg [4]):
Rozpiętość-7,92 m, długość- 6,55 m, wysokość- 2,13 m, powierzchnia nośna- 11,2 m2.
Masa operacyjna- ok. 580 kg, masa startowa max- 862 kg.
Prędkość przelotowa- 240 km/h, wznoszenie- 320 m/min.

Źródło:

[1]  Job M., Wilson S. "Henry Millicer & Victa". Aero Australia.
[2] Airliners.net.
[3] Macarthur Job M., Wilson S. "Henry Millicer. Made In Australia And New Zealand". Made In Australia And NZ.
[4] "Millicer M10 AirTourer". Aircrafts online museum Barrie Aircraft Museum.

blog comments powered by Disqus