Filipcow Podešva "Tulak Mikron", 2006
Na początku lat 2000- nich Włodzimierz Filipcow zbudował ultralekki samolot sportowy Podešva "Tulak".
Drewniane skrzydła samolotu zostały wykonane w firmie Drewlot Stolarstwo, Ślusarstwo Lotnicze Wiesław Płonka, Włodzimierz Filipcow sam je laminował, lakierował oraz zamocował napędy lotek i klap. Część kadłuba zakupił w Czechach, ponieważ taki był wymóg otrzymania dokumentacji samolotu. Resztę części budowniczy wykonał własnoręcznie. Przy budowie samolotu wspierali go żona Grażyna i syn Paweł. Pomagał także Jerzy Gruchalski, który pokonywał szmat drogi aż spod Konina, żeby podzielić się swoim doświadczeniem zdobytym przy budowie własnych samolotów.
Do napędu zastosowano silnik Walter "Mikron III" o mocy ok. 51 kW (70 KM). Wg obliczeń samolot, napędzany tym silnikiem, miał rozwinąć prędkość 160 km/h. Wyposażenie samolotu składało się z radia Icom, transpondera oraz z systemu ratunkowym Junkers.
Budowa samolotu, który otrzymał nazwę "Tulak Mikron", została ukończona w 2006 r. Koszt budowy, nie wliczając w to robocizny, wyniósł ok. 100 tys. zł. Miał zostać oblatany w październiku lub listopadzie 2006 r. na lotnisku Aeroklubu Jeleniogórskiego. Silnik Walter został wymieniony na Rotax 912 i według książki samolot od rejestracji w 2008 r. lata na tym silniku. Otrzymał znaki rejestracyjne SP-SWLO. Włodzimierz Filipcow latał na swoim samolocie, startując z własnego lądowiska w miejscowości Trójca.
Ok. 2010 r. samolot został sprzedany. W dniu 4.08.2018 r. "Tulak Mikron" był prezentowany podczas pokazów lotniczych Mazury AirShow na lotnisku Wilamowo koło Kętrzyna. W 2024 r. właścicielem (trzecim) jest Maciej Olszewski, który na koła założył opony Alaskan Bushwheels 26". Dzięki temu "Tulak" otrzymał niezwykle atrakcyjny wygląd rasowego samolotu typu bush plane.
W 2010 r. Włodzimierz Filipcow oferował do sprzedaży drugi samolot "Tulak", który był w trakcie budowy. Posiadał zamontowany silnik Rotax 912 o mocy 59 kW (80 KM) i śmigło firmy Peszke. Płatowiec był opłótniony i pomalowany, brakowało tylko awioniki.
Silnik- 4- cylindrowy, rzędowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem Walter "Mikron III" o mocy ok. 51 kW (70 KM). Później- 4- cylindrowy silnik w układzie bokser, chłodzony cieczą i powietrzem Rotax 912 o mocy 74 kW (100 KM).
Śmigło trójłopatowe firmy Peszke.
Galeria
Źródło:
[1] Pawul J. "Latająca Trójca - Każdego dnia udowadniają, że marzenia mogą się spełniać". Zgorzelec Nasze Miasto - Wiadomości, informacje i wydarzenia.
[2] Liwiński J. "Rejestr Cywilnych statków powietrznych 2008 r.". Urząd Lotnictwa Cywilnego, Ośrodek Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej.
[3] Pawul J. "Zgorzelec: Uwaga nisko latający Piper". Zgorzelec Nasze Miasto - Wiadomości, informacje i wydarzenia.
[4] Twoje forum lotnictwa- lotnictwo.net.pl.
[5] Oficjalne Archiwum Allegro - przeglądaj archiwalne oferty z ....