Farman HF-26, 1914

Samolot rozpoznawczy. Francja.

W 1913 r. Henri Farman zaprojektował w firmie Avions Farman dwumiejscowy samolot turystyczny Farman HF-25, nieprzystosowany do celów wojskowych.

Kolejnym typem zaprojektowanym przez Henri Farmana był Farman HF-26 zaprojektowany jako dwumiejscowy samolot rozpoznawczy. Został zbudowany w styczniu 1914 r. i wyposażony w silnik Salmson Canton-Unné R9 o mocy 116 kW (155 KM). Wg [2]- nie wiadomo, czy jakiekolwiek samoloty HF-26 były używane przez Aviation Militaire lub lotnictwo innych państw.

W Polsce.

Wg [1] na samolocie Farman HF-26 w lotnictwie carskiej Rosji wykonywał loty Marian Skrobiszewski. Od 10.10.1915 r. do 23.07.1916 r. szkolono go na pilota w sewastopolskiej Wojskowej Szkole Lotniczej, na samolocie Farman HF-XVI, bojowym (już 26 października wykonał 8- minutowy, samodzielny lot z pasażerem), jego instruktorem był Michaił Efimow, słynny w Rosji pionier lotnictwa. 9 lutego 1916 r. zdobył dyplom pilota (nr 343, wydany 17.03.1916 r.), a 9 lipca lotnika wojskowego. Egzamin praktyczny zdał 26.06.1916 na samolocie Farman HF-26. Tego dnia wykonał przelot Kacza- Balbek- Kacza w czasie 25 min.

Dane techniczne HF-26 (wg [2]):
Rozpiętość- 16,08 m, długość- 8,88 m, wysokość- 3,52 m, powierzchnia nośna- 39 m2.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
[2] Davilla James J., Soltan Arthur M. "French Aircraft of the First World War". Wydawnictwo Flying Machines Press, Stratford 1997.
blog comments powered by Disqus