Meller III, 1913

Samolot pionierski, wojskowy, rozpoznawczy. Rosja.
Samolot wojskowy Meller III. (Źródło: archiwum).

W celu zaprojektowania uzbrojonego samolotu wojskowego na Międzynarodowy Konkurs Samolotów Wojskowych w Sankt Petersburgu (wrzesień 1913 r.)., właściciel firmy Dux, Julius A. Mellera, zatrudnił włoskiego konstruktora Francesco Mosca. Był on współkonstruktorem znanego już w Rosji samolotu rekordowego LJaM. Zaprojektował on pięć nowych samochodów, ale wszystkie okazały się nieudane. Dux nr 2 nie wystartował, Dux nr 3 rozbił się, Meller I nie spełnił wymagań, Meller-II rozbił się, Meller III prawdopodobnie w ogóle nie mógł wystartować. Po takiej porażce Julius Meller zwolnił konstruktora i skupił się na produkcji samolotów na francuskiej licencji.

Samolot Meller III został zbudowany w 1913 r. Za podstawę jego konstrukcji wzięto samolot Nieuport IV: jego kadłub i podwozie, ale z podwójnymi sprężynami oraz skrzydła, ale z lotkami zamiast zwichrzania końców skrzydeł. Usterzenie poziome wzięto z samolotu Farman HF-XVI. Do napędu zastosowano silnik gwiazdowy, chłodzony cieczą Salmson o mocy 59 kW (80 KM), chłodnice zostały umieszczone po bokach kadłuba za kabiną pilota. Silnik, za pośrednictwem przekładni łańcuchowych napędzał dwa śmigła ciągnące zamontowane na osiach (stalowych rurkach) pod skrzydłami, przy ich krawędzi natarcia.

Przyjęty układ konstrukcyjny miał rozwiązać problem instalacji karabinu maszynowego strzelającego do przodu, który nie musiałby strzelać przez tarczę śmigła. Samolot był zupełnie nieudany, prawdopodobnie w ogóle nie mógł oderwać się od ziemi.

W Polsce.

Próby samolotu Meller III prowadził Adam Haber-Włyński, wówczas pilot- oblatywacz w firmie Dux.

Galeria

  • Meller III, rysunek w rzutach. (Źródło: авиару.рф).

Źródło:

[1] Szawrow W. B. ”Istorija konstrukcij samolotow w SSSR do 1938 g.”. Maszinostrojenije, Moskwa 1969.
[2] Мороз Сергей " Рождение воздушного флота России. Фарман, Сикорский и другие". Наука и техника 2016 nr 6.
[3] Nowarra Heinz J., Duval Godfrey Richard "Russian Civil and Military Aircraft, 1884-1969". Wydawnictwo Fountain Press. New York, 1971.
[4] Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.
blog comments powered by Disqus