Dux nr 3, 1913

Samolot pionierski, wojskowy, rozpoznawczy. Rosja.
Przy samolocie Dux nr 3 stoją od lewej: dyrektor fabryki Dux Julius Meller, lotnik wojskowy Samojło i pilot fabryczny Adam Haber-Włyński (w hełmie lotniczym). (Źródło: archwum).

Wytwórnia samolotów Dux w Moskwie, największa w carskiej Rosji, zajmowała się prawie wyłącznie budową francuskich samolotów na licencjach lub ich kopii. Cała produkcja była realizowana na zamówienie lotnictwa wojskowego.

Jednopłatowy samolot Dux nr 3 był kopią samolotu Nieuport IV, różnił się od niego tylko przezroczystymi panelami, umieszczonymi po bokach kadłuba, które poprawiały widoczność do dołu. Konstruktorem był Francesco Mosca. Został zbudowany w 1913 r.

Był to samolot wojskowy, zbudowany na Międzynarodowy Konkurs Samolotów Wojskowych zorganizowany we wrześniu 1913 r. w Sankt Petersburgu. Samolot został rozbity w czasie prób.

W Polsce.

Próby w locie  samolotu Dux nr 3 prowadził Adam Haber-Włyński, wówczas pilot- oblatywacz w firmie Dux.

Źródło:

[1] Мороз Сергей " Рождение воздушного флота России. Фарман, Сикорский и другие". Наука и техника 2016 nr 6.
[2] Самолеты завода "Дукс.
blog comments powered by Disqus