Albatros nieznany dwupłat z 1912 r.

Samolot pionierski. Niemcy.
Samolot pionierski Albatros MZ.2 z 1911 r. (Źródło: archiwum).

W Polsce.

Teofil Cipa, Ślązak, urodzony 22.04.1886 r. w Przyszowicach k/Gliwic na Śląsku. Licencję pilota nr 277 zdobył 23.08.1912 r., zda­jąc egzamin na dwupła­cie Albatros na lotnisku w Döberitz. Później słu­żył w lotnictwie morskim w Wilhelmshaven, w Marine Landflieger-Abteilung (MFLA) i w FFA 3 (Feldflieger-Abteilung).

Brak informacji na jakim dokładnie typie samolotu latał:

W 1910 r. firma Albatros Flugzeug-Werke G.m.b.H zbudowała na licencji dwupłat Farman pod oznaczeniem Albatros F.1, wersja o większej rozpiętości została wyprodukowana jako Albatros F.2.

W 1911 r. w firmie Albatros został zbudowany, zaprojektowany we Francji, jednomiejscowy dwupłat w układzie pchającym Sommer pod oznaczeniem Albatros S.1. Następnie RS.1- wersja zawodnicza o mniejszej rozpiętości płatów. Kolejnym był dwupłat SZ.1, podobny do RS.1, ale napędzany silnikiem rotacyjnym Gnôme o mocy 51 kW (70 KM) i wyposażony w gondolę dla pilota.

W tym samym roku pojawił się oryginalny projekt MZ.1 [Militär-Zweidecker Nr. 1), który był dwumiejscowym dwupłatem z silnikiem Argus o mocy 74 kW (100 KM). Wersja MZ.2 była podobna do MZ.1. Była napędzana silnikiem Mercedes o mocy 74 kW (100 KM). Został dostarczony do Fliegertruppe (Lotnictwa Wojskowego) w 1912 r. W tym samym roku została opracowana pływakowa wersja samolotu MZ.1, pod oznaczeniem MWZ lub Wasser Militär Zweidecker. Jako napęd zastosowano silnik NAG o mocy 74 kW (100 KM). Jeden z tych wodnosamolotów został później zakupiony przez marynarkę wojenną i otrzymał numer seryjny D5.

Kolejnym rozwinięciem dwupłata Albatros MZ były samoloty MZ.1 "Doppeltaube" (silnik Argus) i  MZ.2 "Doppeltaube" (silnik Mercedes) ze skrzydłami wzorowanymi na skrzydłach samolotu Etrich "Taube". Zostały opracowane w 1911 r. W okresie przedwojennym obrys skrzydła typu "Taube" był ceniony w Austrii i Niemczech ze względu na swoją naturalną stabilność, cechę uważaną za ważną dla bezpieczeństwa lotu. Albatros był jedną z nielicznych firm, które zastosowały takie skrzydło w samolotach dwupłatowych.

Inne projekty z 1912 roku obejmowały: sportowy dwupłat "Fledermaus", oparty na konstrukcji MZ1 i napędzany silnikiem Argus o mocy 74 kW (100 KM) oraz dwupłat "Pfeil-Doppeldecker", również napędzany silnikiem Argus o mocy 74 kW (100 KM).

Galeria

  • Samolot Albatros MZ.2 ze skrzydłami o większej rozpiętości i opływową gondolą załogi. (Źródło: archiwum).
  • Wodnosamolot Albatros MW. (Źródło: archiwum).
  • Samolot Albatros MZ.1 ”Doppeltaube” ze skrzydłami wzorowanymi na skrzydłach samolotu Etrich ”Taube”. (Źródło: archiwum).
  • Samolot Albatros MZ.2 ”Doppeltaube” również ze skrzydłami wzorowanymi na skrzydłach samolotu Etrich ”Taube”. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
[2] Herris J. "Albatros Aircraft of WWI Volume 1: Early Two-Seaters". Seria "Great War Aviation Centennial Series" nr 24. Wydawnictwo Aeronaut Books. 2016.

blog comments powered by Disqus