ZASPL "Osa", 1939
(Lassota- Mittis "Osa")

W połowie 1936 r. na zlecenie Towarzystwa Eksploatacji Warsztatów Związku Awiatycznego Studentów Politechniki Lwowskiej we Lwowie studenci: Stanisław Lassota i Mieczysław Mittis (wg [2]- B. Mitis) opracowali studium konstrukcyjne motoszybowca (samolotu słabosilnikowego) ZASPL "Osa". Początkowo projekt przewidywał chowane podwozie, z którego następnie zrezygnowano.
Dokumentację warsztatową dla wykonania prototypu przekazano już w 1937 r., po czym przystąpiono do budowy 2 egz. tej maszyny. Prace te jednak wkrótce zostały przerwane, gdyż Warsztaty Szybowcowe ZASPL ogłosiły upadłość. Termin wykonania przesunięty na koniec 1938 r. Zawieszony w budowie prototyp nie doczekał się jednak realizacji z powodu wybuchu wojny w 1939 r.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy średniopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Płat dwudźwigarowy, wolnonośny, w widoku z przodu w kształcie spłaszczonego M, kryty sklejką. Lotki kryte płótnem.
Kadłub budowy skorupowej kryty sklejką brzozową. Kabina zakryta.
Statecznik pionowy związany na stałe z kadłubem, kryty sklejką. Statecznik poziomy niedzielony, mocowany okuciem do kadłuba. Pokrycie sklejkowe. Stery z kesonem sklejkowym.
Podwozie klasyczne stałe. Podwozie główne trójgoleniowe z amortyzacją sznurem gumowym. Płoza ogonowa stalowa.
Silnik- chłodzony powietrzem, dwucylindrowy Koller o mocy 12,5 kW (17 KM) lub JS-3 konstrukcji Jerzego Szabłowskiego- studenta Politechniki Lwowskiej- o mocy 11,8- 12,5 kW (16- 17 KM).
Dane techniczne ZASPL "Osa", obliczeniowe (wg [2]):
Rozpiętość- 12,0 m, długość- 6,73 (wg [3]- 6,7) m, wysokość- 1,38 (wg [3]- 1,4) m, powierzchnia nośna- 15,8 m2.
Masa własna- 190 (wg [3]- 170) kg, masa użyteczna- 90 (wg [3]- 110) kg, masa w locie- 280 kg.
Prędkość max- 108 km/h, prędkość przelotowa- 96 km/h, prędkość lądowania- 54 km/h, wznoszenie- (wg [3]- 1,8) m/s, doskonałość- 15 (wg [3]- 17,3), opadanie minimalne- (wg [3]- 1,2) m/s, pułap- 3000 m, zasięg- 400 km.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Kaczkowski R. "Motoszybowiec ZASPL Osa". Skrzydlata Polska nr 3/1963.
[3] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.