ZASPL "Osa", 1939
(Lassota- Mittis "Osa")

Projekt amatorskiego samolotu słabosilnikowego. Polska.
Projekt amatorskiego samolotu słabosilnikowego "Osa". (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

W połowie 1936 r. na zlecenie Towarzystwa Eks­ploatacji Warsztatów Związku Awiatycznego Studentów Politechniki Lwowskiej we Lwowie studenci: Stanisław Lassota i  Mieczysław Mittis (wg [2]- B. Mitis) opracowali studium konstrukcyjne motoszybowca ZASPL "Osa". Dokumentację warsztatową dla wykonania prototypu przeka­zano już w 1937 r., po czym przy­stąpiono do budowy 2 egz. tej maszyny.

Prace te jednak wkrótce zostały przerwane, a termin wykonania przesunięty na koniec 1938 r. Zawieszony w budowie prototyp nie doczekał się jednak realizacji z powodu wybuchu wojny w 1939 r.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat drewniany o podwójnym wzniosie, kryty sklej­ką, lotki kryte płótnem.
Kadłub budowy skorupowej kryty sklejką brzozową. Kabina zakryta.
Statecznik pionowy związany na stałe z kad­łubem, kryty sklejką. Statecznik poziomy niedzielony, mocowany okuciem do kadłuba. Pokrycie sklej­kowe. Stery z kesonem sklejkowym.
Podwozie Klasyczne stałe.

Silnik- chłodzony powietrzem Koller o mocy 12,5 kW (17 KM) lub JS-3 konstrukcji Jerzego Szabłowskiego- studenta Politech­niki Lwowskiej- o mocy 12,5 kW (17 KM).

Dane techniczne ZASPL "Osa", obliczeniowe (wg [2]):
Rozpiętość- 12,0 m, długość- 6,73 m, wysokość- 1,38 m, powierzchnia nośna- 15,8 m2.
Masa własna- 190 kg, masa użyteczna- 90 kg, masa w locie- 280 kg.
Prędkość max- 108 km/h, prędkość przelotowa- 96 km/h, prędkość lądowania- 54 km/h, doskonałość- 15, pułap- 3000 m, zasięg- 400 km.

Galeria

  • ZASPL ”Osa”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 3/1963).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Kaczkowski R. "Motoszybowiec ZASPL Osa". Skrzydlata Polska nr 3/1963.
blog comments powered by Disqus