Udet U-10, 1924

Samolot sportowy. Niemcy.
Samolot sportowy Udet U-10. (Źródło: archiwum).

W 1924 r. w firmie Udet Flugzeugbau GmbH został opracowany lekki samolot sportowy Udet U-10. Stanowił on dalszy rozwój poprzedniej konstrukcji Udet U-6.

Pierwszy prototyp (D-348) wzbił się w powietrze w połowie 1924 r. Już w następnym roku wygrał wyścig Deutschen Rundflug 1925 w klasie B. W latach 1924- 1925 zbudowano 10 kolejnych egzemplarzy. Jeden z nich został przebudowany na wodnosamolot U-10a z nowym silnikiem Siemens-Halske Sh 11.

Samolot otrzymał nowoczesny układ wolnonośnego dolnopłata, starannie zaprojektowany. Mimo zastosowania silnika o niewielkiej mocy, rozwijał znaczną prędkość. W trakcie zawodów zwyciężał z konkurencyjnymi samolotami, napędzanymi silnikami o mocy nawet trzykrotnie większej. Ponadto samolot posiadał doskonałe właściwości lotne. Otrzymał podwójny układ sterowania, dzięki czemu mógł służyć również jako samolot szkolny.

W 2010 roku zbudowano replikę U-10, która znajduje się w zbiorach Niemieckiego Muzeum Techniki w Berlinie.

W Polsce.

Paul Billik, niemiecki as myśliwski polskiego pochodzenia (31 zwycięstw powietrznych), po zakończeniu I wojny światowej pracował jako pilot w wytwórni samolotów Udet-Flugzeugbau w Monachium. W 1925 r. na samolocie Udet U-10 zwyciężył pierwszy etap podczas zawodów Deutschen Rundflug.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Skrzydło o obrysie trapezowym z zaokrąglonymi końcami. Konstrukcja drewniana. Skrzydła wyposażone w lotki.
Kadłub drewniany, pokrycie ze sklejki. Silnik montowany do metalowej płyty. Przed kabinami zamontowano kozioł przeciwkapotażowy, za kabinami- owiewkę. Kabiny odkryte, osłonięte wiatrochronami. Miejsca w układzie tandem.
Usterzenie klasyczne, wolnonośne.
Podwozie klasyczne stałe. Dwugoleniowe z osią niedzieloną.  Z tyłu kadłuba płoza ogonowa.

Silnik:
- U-10- gwiazdowy, 5- cylindrowy, chłodzony powietrzem Siemens-Halske Sh 4 o mocy 40 kW (55 KM),
-U-10a- gwiazdowy, 5- cylindrowy, chłodzony powietrzem Siemens-Halske Sh 10 o mocy 44 kW (60 KM) lub gwiazdowy, 7- cylindrowy, chłodzony powietrzem Siemens-Halske Sh 11 o mocy 62 kW (84 KM).
Śmigło dwułopatowe. Zbiornik paliwa na 68 l.

Dane techniczne U-10 (wg [5]):
Rozpiętość- 10,6 m, długość- 5,9 m, wysokość- 2,26 (wg [3]- 2,0) m, powierzchnia nośna- 14 m2.
Masa własna- 320 (wg [3]- 315) kg, masa użyteczna max- 255 kg, masa całkowita- 570 kg.
Prędkość max- 155 km/h, prędkość przelotowa- 150 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 6', pułap- 3400 m, zasięg- 500 km.

Galeria

  • Samolot sportowy Udet U-10 w widoku z tyłu. (Źródło: archiwum).
  • Samolot sportowy Udet U-10 w widoku z przodu. (Źródło: archiwum).
  • Udet U-10, rysunek w rzutach. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[11] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
[2] Paul Billik - Wikipedia.
[3] "Udet U-10". Folder reklamowy firmy Udet Flugzeugbau GmbH.
[4] Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.
[5] German Aviation 1919 - 1945.

blog comments powered by Disqus