GP 11 "Pulse", 2015

Ultralekki szybowiec lub motoszybowiec. Polska.
Szybowiec GP 11 ”Pulse” w locie. (Źródło: Peszke S.C.).

Grzegorz Peszke- główny konstruktor firmy Peszke S.C.- opracował modele rozwojowe szybowca GP 10 "Axis": treningowe GP 11 "Pulse" i GP 12 "Flex", wyczyno­we GP 14 "Velo" w klasie 13,5 metrowej oraz GP 15 "Jeta" w klasie 15- metrowej.

Wersja seryjna szybowca GP 10 "Axis" otrzymała oznaczenie GP 11 "Pulse". W założeniu konstrukcja to miała być najprostszą i bardziej przy­stępną cenowo, bez pomocniczego napędu, przeznaczoną dla osób rozpoczynających swoją przygodę z szybownic­twem. Miała jednak posiadać dosyć wysokie osiągi. Przy konstruowaniu zwrócono szczególną uwagę na prostotę obsługi i serwisowania. Ze względu na konieczność oszczędności masy i prostotę sterowania zastosowano stałe podwozie kołowe i uproszczony system napędu powierzchni sterowych.

Szybowiec został wyposażony na stałe w system ratunkowy GRS Galaxy, jako nowość w szybownictwie. W tym przypadku w razie awarii w locie, po otwarciu spadochronu cały szy­bowiec opada na ziemię wraz z pilotem.

Został zaprojektowany w dwóch wersjach różniących się szero­kością kadłuba, a tym samym i osiągami. Charakteryzuje się świetnymi parametrami lotnymi, łatwością pilotażu oraz obsługi. Posiada uproszczony układ sterowania, pozbawiony klap oraz stałe podwozie główne.

W latach 2015 (15- 18.04.) i 2016 (20- 23.04.) GP 11 "Pulse" prezentowany był na targach Aero Expo we Friedrichshafen. Szybowiec został oblatany w 2015 r.

Wersja GP 11 E "Pulse" otrzymała chowany napęd elektryczny, pozwalającym na samodzielny start. Jest standardowo wyposażona w montowany z przodu silnik elektryczny o mocy 20 kW ze składanym dwułopatowym śmigłem, zasilany akumulatorem litowo- jonowym o pojemności 5,19 kWh, opracowanym we współpracy z firmami MGM ComproTM i Rotex.  Pozwala on na start i 7- krotne osiągnięcie wyso­kości 500 m, jeden start na wyso­kość 500 m i dolot na odległość 200 km lub jeden start i wznoszenie na 4250 m. Prace nad tą wersją rozpoczęły się w 2018 r., prototyp miał zostać oblatany w tym samym roku, a dostawy rozpocząć się w pierwszej połowie 2019 r. Prawdopodobnie terminy te nie zostały dotrzymane.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy średniopłat wolnonośny o konstrukcji z kompozytów z włókien szklanych i węglowych.
Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie T.
Podwozie jednotorowe- koło główne i kółko ogonowe, stałe. Koło podwozia głównego wyposażone w hydrauliczny hamulec tarczowy.

Wyposażenie- zestaw podstawowych przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych, rejestrator parametrów lotu.
Instalacja elektryczna z akumulatorem 12 V/10 Ah. Balistyczny system ratunkowy BRS Galaxy.
Wyposażenie opcjonalne: system nawigacyjny, radiostacja, instalacja tlenowa.

Silnik:
- GP 11 E- zamontowany z przodu kadłuba, pomocni­czy silnik elektryczny o mocy 20 kW ze składanym dwułopatowym śmigłem. Akumulator litowo- jonowy o napięciu 120 V i pojemności 5,19 kWh, masa akumulatora- 31 kg.

Dane techniczne GP 11 (wg [5]):
Rozpiętość- 13,45 m, długość- 6,34 m, wysokość- 1,224 m, powierzchnia nośna- 7,2 m2.
Masa własna: 120 kg, masa w locie max- 230 kg.
Prędkość dopuszczalna- 200 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, opadanie minimalne- 0,53 m/s przy prędkości 75 km/h, doskonałość- 39 przy prędkości 85 km/h, prędkość lotu przy opadaniu 2,0 m/s- 170 km/h.

Dane techniczne GP 11 E (wg [5]):
Rozpiętość- 13,5 m, długość- 6,34 m, wysokość- 1,224 m, powierzchnia nośna- 7,4 m2.
Masa własna: 150 kg, masa w locie max- 256 kg.
Prędkość dopuszczalna- 200 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, opadanie minimalne- 0,53 m/s przy prędkości 77 km/h, doskonałość- 43 przy prędkości 95 km/h, prędkość lotu przy opadaniu 2,0 m/s- 163- 168 km/h, max wznoszenie z napędem- 4,7 m/s.

Galeria

  • Szybowiec GP 11 ”Pulse” na targach Aero Expo we Friedrichshafen w 2015 r. (Źródło: Peszke S.C.).
  • GP 11 ”Pulse” nad Krosnem. (Źródło: Peszke S.C.).
  • GP 11 ”Pulse”, rysunek w rzutach. (Źródło: Peszke S.C.).
  • Rysunek komputerowy wersji GP 11E ”Pulse” z napędem elektrycznym. (Źródło: Peszke S.C.).
  • GP 11E ”Pulse”, rysunek w rzutach. (Źródło: Peszke S.C.).

Źródło:

[1] Murawski T. "Przegląd polskich szybowców 1945- 2017. Warszawa 2017.
[2] "Peszke S.C.: Przygotowujemy całkiem pokaźną linię modelową szybowców". Portal · dlapilota.pl.
[3] "GP-11 Pulse". Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.
[4] "O szybowcach Grzegorza Peszke na styczniowej Glassówce". Portal · dlapilota.pl.
[5] GP Gliders - the evolution of performance.

blog comments powered by Disqus