Skyleader GP One, 2010

Ultralekki samolot sportowy. Czechy / Polska.
Samolot ultralekki Skyleader GP One sfotografowany na lotnisku Manapouri na Nowej Zelandii. (Źródło: ”Wikimedia Commons”).

Samolot ultralekki Skyleader GP One został zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce w firmie Peszke S.C. w Krośnie w ramach projektu GP One- GP Seven we współpracy z czeskimi firmami lotniczymi Jihlavan Airplanes s.r.o. oraz Skyleader a.s. Jego głównym założeniem było wprowadzenie do produkcji, certyfikację i uruchomienie sprzedaży dwóch modeli samolotów spełniających wymagania europejskiej klasy UL i amerykańskiej LSA. Projekt rozpoczął się w 2009 r., a został ukończony trzy lata później. Konstruktorem samolotu jest Grzegorz Peszke.

W projekcie GP One spółka Peszke S.C. wystąpiła w roli projektanta- budowniczego samolotu i wdrożeniowca. Kompleksowo wykonała prace związane z dokumentacją techniczną samolotu, wykonała pierwsze jego prototypy oraz przygotowała zaplecze produkcyjne dla nowych samolotów (w tym foremniki i oprzyrządowanie), jak również wyszkoliła wykonawców płatowców. Strona czeska wystąpiła w roli inwestora, zapewniła przeprowadzenie procesu certyfikacyjnego samolotu oraz przygotowała projekt od strony marketingowej i sprzedażowej. Na potrzeby projektu zawiązana została spółka Sprout s.r.o. z siedzibą w Czechach, skupiająca wszystkie uczestniczące w projekcie strony.

Prace projektowe rozpoczęto już w 2007 r. Pierwszy lot prototypu Skyleader GP One o znakach OK-PUA 66 odbył się 26.05.2010 r. Samolot odbywał loty testowe (próbne) w okresie od 26.05.2010 r. do 15.06.2010 r. na lotnisku Jihlava (Republika Czeska). Samolot został dopuszczony do lotów na podstawie ważnego świadectwa technicznego- Technický průkaz wydanego w dniu 18.06.2010 r. przez LAA ČR. Samolot był eksploatowany w Republice Czeskiej i był wykorzystywany m.in. do lotów szkolnych. Prezentowany był na targach AERO Friedrichshafen w 2010 i 2011 r. Samolot wzbudził uznanie ze względu na doskonałe właściwości w locie, dobre osiągi oraz niską cenę. W dniu 19.05.2011 r. prototyp został poważnie uszkodzony podczas lądowania na lotnisku Żar k. Żywca, załoga a szczęście nie odniosła poważniejszych obrażeń. Do tego czasu samolot wykonał 1980 lotów  w łącznym czasie 430 h 38 min.

Produkcja seryjna została podjęta w 2010 r. Pierwsze samoloty były gotowe w następnym roku, a dostawy do klientów rozpoczęły się w 2012 r. W produkcji samolotu uczestniczy również polska Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek z w Jasienicy koło Bielska-Białej.

Początkowo czescy producenci samolotów zakładali, że samolot będzie produkowany w dwóch opcjach: jako całkowicie gotowy do lotu oraz w zestawach do samodzielnego montażu. Z drugiej opcji ostatecznie zrezygnowano, ponieważ proces montażu bardzo czasochłonny i wymagał pewnego doświadczenia z zakresu budowy samolotów. Samolot jest przeznaczony do użytku prywatnego, m. in. do szkolenia, lotów rekreacyjnych, turystycznych lub dyspozycyjnych. Napędzany jest niecertyfikowanym silnikiem Rotax 912 UL o mocy 58 kW. Początkowo zakładano, że samolot w zależności od wymagań klienta mógł być wyposażony w silniki o mocy od 58 kW do 85 kW. Jednak ze względu na koszty i problemy techniczne związane z montażem różnych silników, z pomysłu zrezygnowano.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat wolnonośny o konstrukcji z kompozytu węglowego.
Kabina zakryta z miejscami obok siebie.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Usterzenie w układzie T.

Wyposażenie:
Spadochronowy system ratowniczy GRS.

Silnik- czterocylindrowy w układzie bokser, chłodzony cieczą i powietrzem Rotax 912 UL o mocy 58 kW (80 KM). Śmigło kompozytowe, trójłopatowe Peszke AS 1700.
Zbiornik paliwa o pojemności 105 l.

Dane techniczne GP One (wg [2]):
Rozpiętość- 10,2 m, długość- 6,25 m ,wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 11,165 m2.
Masa własna- 280 kg, masa użyteczna- 192 kg, masa startowa max- 472 (wg [4]- 600) kg.
Prędkość nieprzekraczalna- (wg [4]- 250) km/h, prędkość max- 215 km/h, prędkość przelotowa- 195 (wg [4]- 175) km/h,  prędkość manewrowa- (wg [4]- 149) km/h, prędkość minimalna bez klap- (wg [4]- 55) km/h, prędkość minimalna z klapami- (wg [4]- 50) km/h, pułap- 4200 m, zasięg- 1370 (wg [4]- 1200) km.

Galeria

  • Samolot ultralekki Skyleader GP One o znakach OK-XUN 01. (Źródło: www.skyleader.aero).

Źródło:

[1] "Raport końcowy z badania zdarzenia lotniczego statku powietrznego o maksymalnym ciężarze startowym nie przekraczającym 2250 kg. Nr ewidencyjny zdarzenia lotniczego 478/11". Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Warszawa, dnia 14 stycznia 2015 r.
[2] "Skyleader GP One. Specifications. A photo". Avia.pro - aviation portal №1.
[3] "GP One". Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.
[4] "Skyleader GP One". ZALL JIHLAVAN airplanes, s.r.o. | Skyleader.
[5] "Producent Szybowców Peszke S.C.: My budujemy własną teorię…". Portal · dlapilota.pl.

blog comments powered by Disqus