PZL-330 "Skorpion", 1994
Gdy w 1994 r. finansowanie projektu samolotu szturmowego PZL-230 "Skorpion" zostało przerwane, w zespole konstrukcyjnym mgr. inż. Andrzeja Frydrychewicza powstał pomysł, aby powrócić do pierwotnej koncepcji tego samolotu z silnikami turbośmigłowymi. Nowy projekt otrzymał oznaczenie PZL-330 "Skorpion", natomiast konstruktorzy nazywali go Skorpion dla ubogich. Miał być to jednomiejscowy samolot szturmowy, opracowany jako tańsza alternatywa dla śmigłowców szturmowych. Pod kadłubem, w środku ciężkości samolotu, umieszczone było szybkostrzelne działko, co umożliwiałoby strzelanie na boki, podobnie jak w śmigłowcach.
Projekt PZL-330 został przedstawiony prof. Januszowi Przemienieckiemu, podczas jego wizyty w PZL Warszawa-Okęcie w 1994 r. Był on wówczas rektorem Air Force Institute of Technology i miał znakomite kontakty w amerykańskich sferach wojskowych na najwyższych szczeblach. Profesor zobaczył rysunki i zainteresował się tym projektem. Przedstawiono mu "Skorpiona" oraz jego zastosowanie w koncepcji obrony Polski. Głównym jego przeznaczeniem miało być zwalczanie broni pancernej. Przyjmowano, że potęga potencjalnego agresora będzie opierała się na bardzo dużej liczbie czołgów. Do ich zwalczania najlepiej nadawały się samoloty szturmowe. Wojskowi analitycy wykazywali, że jeden samolot może zniszczyć ok. dziesięciu czołgów, podczas gdy jeden czołg nie zniszczy w bitwie pancernej więcej niż trzy czołgi. Żeby odeprzeć atak, Polska powinna mieć odpowiednio dużo samolotów szturmowych, a żeby mogło być ich dużo, musiały to być samoloty możliwie tanie. PZL-230 "Skorpion" z napędem turbośmigłowym doskonale wpisywał się w tę koncepcję- miał być groźny i przy tym niedrogi.
Chciano nakłonić prof. Przemienieckiego do pomocy. Do tego, aby wykorzystał swoje znajomości z dowódcami amerykańskimi w Międzynarodowym Sztabie Wojskowym NATO i doprowadził do dyskusji nad założeniami dotyczącymi obrony Polski.
Projekt nie wzbudził jednak zainteresowania kół wojskowych. Dalszych prac nie prowadzono.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy dolnopłat w układzie kaczka.
Kabina zakryta.
Usterzenie motylkowe.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.
Uzbrojenie- działko rewolwerowe umieszczone pod kadłubem na obrotowej lawecie oraz uzbrojenie podwieszane na węzłach pod skrzydłami.
Napęd- 2 silniki turbośmigłowe umieszczone w gondolach umieszczonych nad płatem. Śmigła pchające.
Dane techniczne PZL-330 (wg [1]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 9,0 m.
Galeria
Źródło:
[1] Mroczek A. "Konstruktor. 26 rozmów z Andrzejem Frydrychewiczem". Wydawnictwo Galaktyka. Łódź 2016.[2] Kentzer Elżbieta "Profesor Doktor Janusz Stanisław Przemieniecki. 30 stycznia 1927- 29 listopada 2017". Polonian Echo nr 2/2018.