Brycki ZB-2, 1933

Amatorski samolot sportowy. Polska.
Amatorski samolot sportowy Brycki ZB-2. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

W 1930 r. Zbyszko Brycki opracował projekt samolotu własnej konstrukcji Brycki ZB-1, którego budowa została ostatecznie zarzucona.

W 1932 r. zaprojektował drugi samolot, ZB-2, o układzie górnopłata. Silnik Anzani do niego, kupił mu ojciec za 500 zł w aeroklubie. Budowę prowadził w tajemnicy, gdyż nie stać go było na zapłacenie 2000 zł za zaopiniowanie pro­jektu w IBTL. Samolot budował latach 1932- 1933 w domu w Janikowie k. Poznania. Pomagali mu stolarz Ratajczak, spawacz Kochmański i mechanik z aeroklubu. Równocześnie rozpoczął szkolenie w pilotażu samolotowym w aeroklubie. Z aeroklubu otrzymał drążek sterowy, orczyk i dźwigienki sterowania silnikiem od samolotu Bartel BM-4, francuskie przyrządy pokładowe od samolotu Farman F-70, a koła od samolotu myśliwskiego Albatros. Dopiero trzecie wykonane przez niego śmigło uznał za zadowalające.

Budowę zakończył w maju 1933 r. Samolot został wystawiony w lecie 1933 r. na terenie Targów Poznańskich na wystawie LOPP.

Na miejsce oblotu samolotu wybrano Piotrowo koło Krzesin pod Poznaniem, gdzie harcerzom z 1 LDH gościny udzielił płk w st. spocz. Unrug. Po zmontowaniu samolotu okazało się. że śmigło ociera o osłony silnika. Wówczas konstruktor postanowił zdjąć osłony. Przy ponownym dokręcaniu śrub mocujących śmigło, pękło łożysko oporowe silnika. Ojciec kon­struktora sprowadził ze Szwecji nowe łożysko w 24 h. Podczas ponownej próby silnika odkręcił się iskrownik i silnik stanął. Przy kolejnej próbie silnika, po zwiększeniu obrotów, nim pilot zdążył wsiąść do samolotu, samolot ruszył, rozpędził się, podniósł sam ogon i wpadł w rów. złamało się śmigło i łoże silnika, zbiornik paliwa pękł, a podwozie i skrzydła zostały uszkodzone. Na tym zakończyły się próby samolotu.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat trójdzielny (baldachim i skrzydła), dwudźwigarowy, do pierwszego dźwigara kryty sklejką 1 mm, dalej płótnem, podparty zastrzałami usztywnionymi cięgnami. Lotki i usterzenie kryte sklejką. Zbiornik na 25 l paliwa w baldachimie.
Kadłub o przekroju prostokątnym, kryty płótnem. Osłona przodu kadłuba z blachy. Łoże spawane z rur stalowych. Kabina odkryta z wiatrochronem.
Stateczniki usztywnione drutem. Napęd lotek i sterów linkami.
Podwozie stałe, osiowe, spawane z rur stalowych, amortyzowane sznurem gumowym. Płoza ogonowa jesionowa.

Wyposażenie- tablica przyrządów wyposa­żona w prędkościomierz, wysokościomierz, obrotomierz Jaeger i manometr oleju.

Silnik- chłodzony powietrzem 6- cylindrowy gwiaz­dowy Anzani 33 kW (45 KM). Śmigło dwułopatowe drewniane, stałe o średnicy 1,78 m.

Dane techniczne ZB-2 (wg [1]):

Rozpiętość- 7,64 m, długość- 5,8 m, wysokość- 2,0 m.
Masa własna- 270 kg, masa użyteczna- 110 kg, masa całkowita- 380 kg.

Galeria

  • Samolot Brycki ZB-2 eksponowany na Targach Poznańskich latem 1933 r. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Amatorski samolot sportowy Brycki ZB-2 w widoku z boku. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Samolot sportowy Brycki ZB-2 na obozie harcerskim. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Samolot sportowy Brycki ZB-2 na obozie harcerskim. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Źródło:

[1] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.
blog comments powered by Disqus