SL-1 "Akar" (replika), 2015

Replika szybowca amatorskiego. Polska.
Replika szybowca SL-1 "Akar" na wystawie "Na skrzydłach czasu- ludzie i konstrukcje lotnicze Politechniki Warszawskiej" (maj 2015 r.) (Źródło: Biuletyn PW - Politechnika Warszawska).

W 2014 r. Koło Naukowe Lotników działające przy wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej podjęło się rekonstrukcji pierwszego szybowca zbudowanego na tej uczelni- SL-1 "Akar".

Rekonstrukcja szybowca okazała się trudna i pracochłonna. Zachowana dokumentacja szybowca ograniczona jest bowiem do kilku zdjęć, których analiza pozwoliła określić proporcje oraz liczby np. żeber i nosków w płacie. Jednak większość struktury wewnętrznej jak i dokładne wymiary części studenci musieli zaprojektować sami, mając w pamięci ograniczenia wynikające głównie z zaawansowania techniki dostępnej ok. 90 lat temu. Podczas projektowania cenną wiedzę stanowiły konstrukcje zagraniczne o podobnym przeznaczeniu i pochodzące z okresu budowy "Akara" oraz książki z ogólnymi wytycznymi konstrukcji szybowców. Kierowano się też wyczuciem- tak to wtedy mogło wyglądać. Niestety zbudowany egzemplarz nie jest zdatny do lotu.

Członkowie Koła Naukowego Lotników zaangażowani w projekt to: Adam Antczak, Rafał Jasina, Bartosz Lis, Jędrzej Makowski, Krzysztof Matysek, Agnieszka Michalska, Agnieszka Ogiolda, Jan Oleszczuk, Maciej Piaskowski, Paweł Pilat, Maciej Ukalski, Piotrek Waśkiewicz, Jakub Woźniak, Arkadiusz Wójcik.

Prace związane z budową i wykonaniem realizowane były w większej części na wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa. Jednak z uwagi na brak miejsca i narzędzi, większe gabarytowo części konstrukcji były realizowane w Zakładach Szybowcowych "Jeżów" w Jeżowie Sudeckim, dokąd co jakiś czas udawała się grupa osób z KNL-u. W lutym 2015 r. prowadzona była budowa poszczególnych części, były już częściowo złożone skrzydła, belki kratownicy kadłuba, dźwigary usterzenia. Natomiast w marcu zrobione zostały prawie wszystkie większe elementy płatowca, a mianowicie: wykrzyżowania w skrzydłach, lotki, usterzenie pionowe (po analizie zdjęć udało nam ustalić, że statecznik pionowy był jedynym elementem oryginalnego "Akara" krytym nie płótnem, ale sklejką) oraz obydwa kadłuby.

Szybowiec został przewieziony do Jeżowa Sudeckiego gdzie miał być przygotowywany do pokrycia płótnem. Ostatecznie jednak szybowiec nie został opłótniony. W Warszawie wykonane zostały: fotel pilota, jego mocowaniem w kadłubie oraz całe podwozie.

Gotowy szybowiec, bez pokrycia, był prezentowany na wystawie pt. Na skrzydłach czasu- ludzie i konstrukcje lotnicze Politechniki Warszawskiej, która odbyła się w dniach 13- 16.05.2015 r. w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej.

W 2016 r. szybowiec był przechowywany na Politechnice Warszawskiej.

Galeria

  • Replika szybowca SL-1 ”Akar” przechowywana na Politechnice Warszawskiej, 2016 r. (Źródło: Maciej Lasek).
  • Budowa repliki szybowca SL-1 ”Akar” w Zakładach Szybowcowych ”Jeżów” w Jeżowie Sudeckim. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2015).
  • Replika szybowca SL-1 ”Akar” na wystawie ”Na skrzydłach czasu- ludzie i konstrukcje lotnicze Politechniki Warszawskiej”, 13- 16.05.2015 r. (Źródło: www.knl.meil.pw.edu.pl).

Źródło:

[1] "Rekonstrukcja szybowca SL-1 AKAR". Biuletyn PW - Politechnika Warszawska.
[2] Wójcik A. "Odrodzenie Akara". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2015.
[3] "Wystawa „Na skrzydłach czasu - ludzie i konstrukcje lotnicze ...". Biuletyn PW - Politechnika Warszawska.
[4] Maciej Lasek - informacje.

blog comments powered by Disqus