B.O.T Aircraft SC07 "Speed Cruiser", 2009

Ultralekki samolot sportowy. Niemcy / Belgia / Luksemburg.
Ultralekki samolot sportowy B.O.T Aircraft SC07 ”Speed Cruiser”. (Źródło: ”B.O.T. aircraft Ltd.”).

W latach 2003- 2004 na zlecenie firmy Bilsam Enterprises Polska Spółka z o. o. inż. Jerzy Cisowski zaprojektował dwumiejscowy samolot ultralekki Bilsam Aviation "Sky Cruiser" w układzie grzbietopłata. Projekt ten jednak upadł, producent nie spełnił norm jakości. Projekt został wykupiony przez spółkę B.O.T. Aircraft Limited z Oerlinghausen. Firma została założona przez Jürgena Ostermeiera, który miał być niemieckim dilerem samolotów Bilsam "Sky Cruiser" oraz jego kolegów Thibauda Berlinmonta (Belgia), Erwina Biggera i Reinera Tauerna (obaj Liechtenstein). (Wg [1]- jest to spółka niemiecko- belgijsko- luksemburska).

Konstruktorem prowadzącym pozostał Jerzy Cisowski i po wielu modyfikacjach samolot wdrożono do produkcji pod nazwą B.O.T Aircraft SC07 "Speed Cruiser". Konstrukcja samolotu została opracowana zgodnie z wymaganiami JAR-VLA. "Speed ​​Cruiser" przeszedł próby statyczne, z których niektóre przeprowadzono aż do zniszczenia konstrukcji, co pozwoliło konstruktorom dokładnie ustalić obciążenia, które konstrukcja może bezpiecznie wytrzymać.

Pierwszy prototyp został oblatany 8.05.2009 r. i do lipca wylatał 35 h podczas prób.

Produkcja większych elementów kompozytowych została umieszczona w Polsce. Pochodzą one z dawnej firmy Remos Sp.z o.o. Wytwórnia Konstrukcji Lekkich. W 2008 r. w Bielsko-Biała została utworzona firma B O T Aircraft Sp z o. o. Produkcja pozostałych elementów, a także montaż końcowy i wykończenie są prowadzone w Oerlinghausen. Samolot był prezentowany na targach AERO Friedrichshafen 2009 (2- 5 kwiecień), gdzie wzbudził duże zainteresowanie. Produkcja seryjna została podjęta w połowie czerwca 2009 r., w sierpniu szósty egzemplarz znajdował się w budowie.

Samolot SC07 może służyć jako holownik szybowców. Został opracowana również wersja pływakowa. Samolot może być rejestrowany w kategorii samolotów ultralekkich o masie do 450 kg (z systemem ratowniczym 472,5 kg), wodnosamolotów ultralekkich do 517 kg oraz w kategorii LSA (Light Sport Aircraft).

Do 2019 r. wyprodukowano kilkanaście egzemplarzy. Uruchomiono również produkcję symulatorów lotu w oparciu o kokpit i konstrukcję SC07.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy wolnonośny górnopłat. Konstrukcja samolotu wykonana jest głównie z włókna węglowego.
Konstrukcja nośna skrzydła wykonana z włókna węglowego, pokrycie skrzydła przekładkowe (sandwich)- włókna szklane z pianką poliuretanową. Środkowa część skrzydła o obrysie prostokątnym, części zewnętrzne- trapezowe. Skrzydło wyposażone w klapy i lotki. Skrzydła są zdejmowane i mogą być zamontowane przez dwie osoby w ciągu 30 minut.
Kadłub prawie w całości wykonany z włókna węglowego, tylko niewielka część steru wykonana z włókna szklanego. Kabina zakryta z miejscami załogi obok siebie. Drzwi kabiny otwierane do góry.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. W wersji wodnosamolotu- dwa pływaki.

Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów nawigacyjnych i kontroli pracy silnika. Na życzenie klienta mogą być zamontowane przyrządy pokładowe od dowolnego dostawcy, mogą to być m.in. radiostacja, interkom, transponder, elektroniczny koordynator zakrętu, GPS, awaryjny nadajnik lokalizacyjny ELT, zestaw słuchawkowy.
Spadochronowy system ratunkowy Junkers Magnum Lightspeed Softpack.
Instalacje: elektryczna, hydrauliczna.

Silnik- płaski, rzędowy, chłodzony cieczą i powietrzem Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM) lub czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony wodą D-Motor LF26 o mocy 68 kW (91,8 KM). Śmigło dwułopatowe Junkers Profly.
Zbiornik paliwa w kadłubie o pojemności 87 l.

Dane techniczne SC07 "Speed Cruiser" (wg [2]):
Rozpiętość- 8,1 m, długość- 6,65 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 10,03 m2.
Masa własna- 294 kg, masa startowa- 450 kg, masa startowa ze spadochronowym systemem ratowniczym- 472,5 kg.
Prędkość dopuszczalna- 250 km/h, prędkość max- 232 km/h, prędkość przelotowa- 215 km/h,  prędkość max w atmosferze burzliwej- 209 km/h, prędkość max z wysuniętymi klapami- 120 km/h, prędkość przeciągnięcia- 65 km/h, wznoszenie- 6,2 m/s, rozbieg- 120 m, dobieg- 160 m, zasięg- ok. 1200 km.

Galeria

  • Ultralekki samolot sportowy B.O.T Aircraft SC07 ”Speed Cruiser” w widoku z prawej strony. (Źródło: www.bot-aircraft.com).
  • ”Speed Cruiser” w widoku z tyłu. (Źródło: www.bot-aircraft.com).
  • ”Speed Cruiser” w locie. (Źródło: www.bot-aircraft.com).

Źródło:

[1] Brychczyński G. "Stan i perspektywy polskiego przemysłu lotniczego – cz. II". Strona Główna - SAMOLOTY.PL - wszystko o lataniu.
[2] B.O.T. Aircraft / Portrait.
[3] KRS online - Krajowy Rejestr Sądowy - darmowa ....
[4] Ewald J. "Pilot Report: B.O.T. Speed Cruiser SC07 Ultraleichtes Luxus-Schiff". Fliegermagazin nr 9/2009.
[5]Bayerl R.  "Die neue Form des Cruisens". "Flügel das Magazin" nr 6/2009.

blog comments powered by Disqus