RS-UAS Q01 MALE OPV, 2015

Wspólna platforma dla bezzałogowego i pilotowanego samolotu patrolowego. Niemcy / Katar.
Pierwszy prototyp samolotu patrolowego RS-UAS Q01 MALE OPV (nr rejestracyjny D-FQOI). (Źródło: Reiner Stemme Utility Air-Systems GmbH).

W 2013 r. dr. Reiner Stemme założył firmę Reiner Stemme Utility Air-Systems GmbH (RS-UAS) w Wildau pod Berlinem (Niemcy). W 2014 r. rozpoczęto prace projektowe nad samolotem patrolowym Q01 MALE OPV. Został opracowany jako wspólna platforma dla bezzałogowego i pilotowanego samolotu patrolowego. Powstał z myślą o wojskowych, jak również o służbach porządku publicznego. W projekt zaangażował się Katar, który wydał 89 mln euro na samolot i jego wyposażenie.

Wersja pilotowana spełnia wymagania przepisów EASA CS-23. Dzięki temu może wykonywać loty w kontrolowanej przestrzeni powietrznej. Samolot nie jest adaptacją istniejącej wcześniej konstrukcji, ale opracowanym od podstaw statkiem powietrznym, przeznaczonym do zamontowania w nim radaru, głowicy optoelektronicznej oraz innego wyposażenia elektronicznego służącego do misji rozpoznawczych i patrolowych.

Dla użytkowników wojskowych ważną zaletą jest mała sygnatura cieplna, zaś dla wszystkich użytkowników oszczędny i cichy silnik. Dzięki dopracowanej aerodynamice samolot może wykonywać loty na wysokości do 10 000 m trwające nawet 50 h (w wersji bezzałogowej, ze względu na brak ograniczeń wytrzymałościowych załogi). W wersji pilotowanej załoga może składać się z 1 lub 2 osób, długotrwałość lotu wyniesie wówczas do 12 h. Samolot, po zdemontowaniu skrzydeł mieści się w ładowni samolotu transportowego Boeing C-17 "Globemaster III".

Podczas budowy samolotu wykorzystano bogate doświadczenia zdobyte podczas produkcji zaawansowanych technologicznie motoszybowców Stemme. Samolot budowany był w kooperacji z polską Wytwórnią Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek. Pierwszy prototyp (D-FQOI) wystartował 27.11.2015 r. Drugi prototyp, w pełni wyposażony i zbliżony do wersji Q01-100, miał rozpocząć próby w locie latem 2016 r.

W czerwcu 2016 r. prototyp prezentowany był na berlińskiej wystawie ILA Berlin Air Show.

Pierwszym nabywcą jest Katar, który zamówił 17 egz. w wersji Q01-100. Będą wykorzystywane do patrolowania granicy morskiej, z licznymi platformami wiertniczymi i siecią rurociągów. Samoloty staną się główną częścią utworzonego w 2014 r. Centrum Rozpoznania i Nadzoru (Reconnaissance and Surveillance Center) katarskich sił zbrojnych.

W Polsce.

W 2013 r. Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek rozpoczęła współpracę z firmą Reiner Stemme Utility Air-Systems GmbH w zakresie opracowania i budowy prototypu samolotu obserwacyjnego Q01 MALE OPV. Firma uczestniczyła w budowie prototypu, do którego wykonała kompozytowe skrzydło i usterzenie. Firma miała również dostarczać podzespoły do samolotów seryjnych.

Konstrukcja.
Wolnonośny górnopłat o konstrukcji kompozytowej. Załoga- 1- 2 osoby lub bezzałogowy.
Kabina zakryta z miejscami obok siebie. Kabina wyposażona w miejsce sypialne i toaletę.
Usterzenie w układzie T.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie. Podwozie główne z pojedynczymi kołami o rozstawie 2,47 m.

Wyposażenie rozpoznawcze:
- Q01-100- system elektrooptyczny L3 Wescam MX20 lub MX25, radar powierzchniowy Thales SearchMaster 400 oraz nieznany system rozpoznawczy firmy Textron. Pod skrzydłami znajdują się 4 węzły podwieszeń o nośności 90 kg każdy.

Silnik- sześciocylindrowy, wysokoprężny Thielert Continental CD-310 o mocy 228 kW (310 KM). Śmigło trójłopatowe Mühlbauer-Verstellpropeller MT 3 o średnicy 2,1 m.

Dane techniczne Q01 (wg [3]):
Rozpiętość- 20,0 m, długość- 10,7 m, wysokość- 3,33 m.
Masa własna- 1553 kg, masa startowa max- 2750 kg.
Prędkość max- 333 km/h, prędkość patrolowania- 204 km/h, pułap praktyczny- 9145 m, zasięg w wersji bezzałogowej- 7242 km, zasięg do przebazowania w wersji załogowej- 4828 km, zasięg praktyczny- 2173 km, długotrwałość lotu w wersji bezzałogowej- 50 km, długotrwałość lotu w wersji załogowej- 12 h.

Galeria

  • Prototyp RS-UAS Q01 MALE OPV (nr rejestracyjny D-FQOI) w widoku z przodu. (Źródło: Reiner Stemme Utility Air-Systems GmbH).
  • Prototyp RS-UAS Q01 MALE OPV (nr rejestracyjny D-FQOI) w locie. (Źródło: Reiner Stemme Utility Air-Systems GmbH).
  • RS-UAS Q01 MALE OPV, rysunek w rzutach. (Źródło: Reiner Stemme Utility Air-Systems GmbH).
blog comments powered by Disqus