Circa Reproductions Nieuport 17, ok. 1986

Samolot ultralekki- replika myśliwca z okresu I wojny światowej. Kanada.
Samolot ultralekki- replika samolotu myśliwskiego Circa Reproductions Nieuport 17. (Źródło: archiwum).

W 1984 r. został oblatany ultralekki samolot Circa Reproductions Nieuport 11, który był repliką myśliwca z I wojny światowej Nieuport 11C1 "Bébé" w skali 7/8. Wzbudził on duże zainteresowanie wśród budowniczych konstrukcji amatorskich. Byli oni również zainteresowani budową repliki jego następcy- myśliwca Nieuport 17C1 "Super Bébé". W odpowiedzi na to Graham Lee, kanadyjski konstruktor i miłośnik samolotów z okresu I  wojny światowej, opracował projekt samolotu ultralekkiego Circa Reproductions Nieuport 17- również w skali 7/8.

Jego konstrukcja jest identyczna jak repliki Nieuport 11, posiada jednak skrzydła o większej rozpiętości i pełną osłonę silnika (w Nieuport 11- w kształcie podkowy). Oryginalna konstrukcja myśliwca była drewniana. Natomiast w replice szkielet maszyny powstał z rurek duraluminiowych, które są zdecydowanie trwalsze, lżejsze i bardziej odporne na warunki atmosferyczne. Wprowadzono też kilka unowocze­śnień, np. kółko ogonowe za­miast płozy, poprawiło to swobo­dę manewrowania samolotem podczas kotowania i startu. W przeciwieństwie do oryginału samolot ten posiada także ha­mulce.

Ponieważ replika Nieuport 17 jest konstrukcyjnie bardzo podobna do repliki Nieuport 11, Graham Lee nie zbudował prototypu. Zestawy planów Circa Reproductions Nieuport 11 są dostarczone przez firmę Circa Reproductions Inc. Czas budowy szacowany jest na 400 roboczogodzin.

W Polsce.

W latach 2012- 2016 Waldemar Mazera, na bazie zakupionych planów repliki Circa Reproductions Nieuport 17, zbudował samolot ultralekki Mazera Nieuport 17.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy półtorapłat o konstrukcji metalowej.
Szkielet skrzydeł i kadłuba wykonany z rurek duraluminiowych 6061-T6. Łączenia za pomocą blach węzłowych wykonanych z duraluminium 2024-T3 i nitów zrywalnych. Skrzydła, kadłub i usterzenia pokryte tkaniną lotniczą. Kabina odkryta.
Podwozie w układzie klasycznym, stałe. Koła główne szprychowe, wyposażone w hamulce. Pod tylną częścią kadłuba montowano opcjonalnie płozę lub kółko ogonowe.

Silnik- mogą być stosowane silniki: Rotax 447 o mocy 30 kW (40 KM), Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM) lub samochodowy Volkswagen 1600 lub Volkswagen 1850  o mocy 44 kW (60 KM).

Dane techniczne Circa Reproductions Nieuport 17 (wg [3]):
Rozpiętość- 6,53- 6,71 m, długość- 4,88- 5,01 m, wysokość- 1,98 m, powierzchnia nośna- 10,59 m2.
Masa własna- 136- 164 kg, masa użyteczna- 136 kg, masa startowa- 272- 300 kg.
Prędkość przelotowa- 129 km/h, prędkość przeciągnięcia- 53 km/h, wznoszenie- 198 m/min., czas lotu- ok. 4 h, rozbieg- 76 m.

Galeria

  • Replika samolotu myśliwskiego Circa Reproductions Nieuport 17 w zbiorach Muzeum w Arizonie. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] "Nieuporty nad Mazowszem. Jak w 1920". Przegląd Lotniczy Aviation Revue 10/2018.
[2] Graham Lee Nieuport.
[3] "Circa Nieuport 17". All-Aero.

blog comments powered by Disqus