Mazera Nieuport 17, 2016

Samolot ultralekki- replika myśliwca z okresu I wojny światowej. Polska.
Replika samolotu Nieuport 17. Rekonstrukcja Bitwy pod Gorlicami, 30.04.2017 r. Źródło: Latające Repliki).
Waldemar Mazera uczestnicząc w zlotach i spotkaniach motoparalotniarzy, poznał Krzysztofa Cwynara, który miał już wtedy zaawansowaną w budowie replikę samolotu Nieuport 11. Pokazał mu, że zbudowanie własnej maszyny to wspaniała pasja i ogromna satysfakcja. Pan Waldemar zapalił się do pomysłu i postanowił również zbudować replikę myśliwca z I wojny światowej. Jego wybór padł na samolot Nieuport 17C1 "Super Bébé".

Zakupił w kanadyjskiej firmie Circa Reproductions Inc. plany repliki Circa Reproductions Nieuport 17 opracowane w skali 7/8, by zmieścić się w kategorii samolotów ultralekkich. Zgromadził potrzebne materiały i 2012 r. rozpoczął budowę. Przez kilka pierwszych miesięcy pracował pod okiem swojego nauczyciela. Potem przewiózł maszynę do specjalnie przebudowanego garażu koło domu. Nie miał ani wykształcenia w tym kierunku, ani praktyki. Wszystkiego uczył się od podstaw- pytał, czytał, podglądał, słuchał bardziej doświadczonych, życzliwych kolegów. Budowie poświęcał każdą wolną chwilę. Spędził przy nim prawie tysiąc godzin. Bu­dowa samolotu trwała prawie cztery lata i prowadzona była pod nadzorem SFUL (Słowackiej Federacji Lotnictwa Ultralekkiego).

Oryginalna konstrukcja myśliwca była drewniana. W replice szkielet maszyny powstał z rurek metalowych, które są zdecydowanie trwalsze, lżejsze i bardziej odporne na warunki atmosferyczne. Wprowadzono kilka unowocze­śnień, np. kółko ogonowe za­miast płozy, poprawiło to swobo­dę manewrowania samolotem podczas kotowania i startu. W przeciwieństwie do oryginału samolot ten posiada także ha­mulce. Kolej­nym unowocześnieniem jest za­montowany w kabinie akumula­tor, rozrusznik i stacyjka, przez co uruchomienie silni­ka jest o wiele prostsze niż miało to miejsce w oryginale. Oryginal­na szklana szybę zastąpił pleksiglas. W kabinie zamontowano współczesne przyrządy nawigacyjne. Z założenia samolot ma uczestniczyć w pokazach lotni­czych. Aby jego występy były atrakcyjniejsze ma zabudowana instalację do wytwarzania dymu.

W samolocie miał być zamontowany silnik motocyklowy. Jednak po wypadku repliki samolotu Nieuport 11 Krzysztofa Cwynara, spowodowanym awarią takiego silnika w locie, zmienił plany. Zamontował sprawdzony silnik Rotax 912.

Budowa została ukończona w połowie 2016 r. Samolot spełnia wymagania sło­wackiej kategorii SLZ. Tam też został zarejestrowany i otrzymał znaki OM-M399. Wykonał pierwszy lot prawdopodobnie w czerwcu 2016 r. Dokładnie 100 lat po tym, gdy oryginał po raz pierwszy uniósł się ponad ziemią. Pierwsze próby Waldemar Mazera wykonał na trawiastym lotnisku Stara Wieś swego przyjaciela Krzysztofa Cwynara. Tak na poważnie zaczął latać dopiero wiosną 2017 r. Wcześniej sporo było oblatywania, doprecyzowywania szczegółów, trenowania. W czasie lotu trzeba być cały czas skoncentrowanym, bo samolot jest dość trudny w pilotażu. Jednak bez względu na to charakter lotu maszyną tego typu jest niepowtarzalny.

Samolot służy do lotów rekreacyjnych i turystycznych. 30.04.2017 r. wziął udział w rekonstrukcji historycznej Bitwy pod Gorlicami w Sękowej k. Gorlic. Pierwszy raz na niebie pojawiły się tam oba myśliwce z I wojny światowej: Nieuport 11 i Nieuport 17. Od tego czasu samolot można było oglądać podczas wielu lotniczych imprez oraz rekonstrukcji historycznych, np.: III Podkarpackie Pokazy Lotnicze 2017, rekonstrukcja Bitwy Warszawskiej 2018, XIV Małopolski Piknik Lotniczy w Krakowie 2018,  Piknik Lotniczy Laszki k. Jarosławia 2018, rekonstrukcja Bitwy pod Gorlicami 2018, VI Piknik Lotniczy Strzelce Małe 2018, rekonstrukcja Bitwy pod Gorlicami 2019, XV Małopolski Piknik Lotniczy 2019, VII Piknik Lotniczy Strzelce Małe 2019, II Zlot Zabytkowych Szybowców na Litwince w Czarnej Górze wrzesień 2019.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy półtorapłat o konstrukcji metalowej.
Płat górny dwudźwigarowy, płat dolny również dwudźwigarowy. Dźwigary wykonane z rur duraluminiowych, żebra z odpowiednio wyprofilowanych rurek duraluminiowych. Łączenia za pomocą blach węzłowych wykonanych z duraluminium i nitów zrywalnych. Skrzydła pokryte wzmocnioną tkaniną Ceconite, sprowadzoną z USA. Lotki na górnym płacie.
Kadłub konstrukcji kratownicowej z rur duralowych. Łączenia za pomocą blach węzłowych wykonanych z duraluminium i nitów zrywalnych. Pokryty tkaniną Ceconite. Kabina odkryta.
Podwozie w układzie klasycznym, stałe. Koła główne wyposażone w hamulce.

Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych i kontroli pracy silnika. Instalacja do wytwarzania dymu.

Silnik- Rotax 912 o mocy 74 kW (100 KM). Śmigło drewniane, dwułopatowe.
Po­jemność zbiornika paliwa- 55 l.

Dane techniczne Mazera Nieuport 17 (wg [7]):
Rozpiętość- 7,3 m, długość- 5,3 m, wysokość- 2,23 m, powierzchnia nośna- 13,5 m2.
Masa własna- 290 kg, masa dopuszczalna- 450 kg.
Prędkość max- 160 km/h, przelo­towa- 110- 130 km/h, długo­trwałość lotu- ok. 3 h.

Galeria

  • Replika samolotu Nieuport 17 podczas budowy. (Źródło: Latające Repliki - Facebook).
  • Repliki samolotów myśliwskich Nieuport 11 i Nieuport 17 na lądowisku Stara Wieś. 2016 r. (Źródło: Latające Repliki - Facebook).
  • Waldemar Mazera pozuje przy swoim samolocie Nieuport 17. (Źródło: Latające Repliki - Facebook).
  • Samoloty (od lewej) Nieuport 17 i Nieuport 11 w locie w szyku. (Źródło: Latające Repliki - Facebook).

Źródło:

[1] "Nieuporty nad Mazowszem. Jak w 1920". Przegląd Lotniczy Aviation Revue 10/2018.
[2] Siwak S. "Mieszkaniec Przeworska zbudował replikę samolotu z I wojny". nowiny24.
[3] Hadała K. "Nieuport z podkarpackiego. Biznesmen zbudował replikę myśliwca". Lotnicze podkarpackie.
[4] Pawnik J. "Własnym myśliwcem w przestworza. "Jak samolot można zbudować, to wszystko można zrobić". WP Kobieta - serwis o kobietach i dla kobiet.
[5] "Na samodzielnie zbudowanym samolocie prosto w chmury ". SuperNowości24 | Rzeszów, Newsy, Informacje
[6] Latające Repliki - Facebook.
[7] Waldemar Mazera - informacje.

blog comments powered by Disqus