Cwynar Krzysztof

Krzysztof Cwynar. Źródło: Latające Repliki).

Krzysztof Jan Cwynar urodził się w 1960 r. Pilot, konstruktor, budowniczy ultralekkich samolotów. Mechanik samolotów ultralekkich, mechanik silników Rotax. Produkuje przyrządy silnikowe i pokładowe do ultralajtów. Własnoręcznie zbudował hamownię do silników Rotax 912. Od 2010 r. prowadzi firmę Avimot Sp. z o.o., specjalizującą się w produkcji elektroniki lotniczej i motoryzacyjnej.

Jako młody chłopak obserwował na niebie samoloty, które startowały z Krosna. Tak narodziła się pasja, której poświęca się do dzisiaj. Jednak ani czasy ani miejsce nie sprzyjały zbytnio realizacji niedochodowych marzeń. Chłopak jednak był uparty. Zaczął kleić modele, aż w końcu postanowił rozwijać te zainteresowania w technikum mechanicznym w Mielcu. Najpierw chciał kształcić się w Rzeszowie, ale w mieleckiej szkole była specjalność budowa płatowców.

W latach1975- 1979 uczył się w Zespole Szkół Technicznych w Mielcu, Technikum Mechaniczne- budowa płatowców. Szkoła dała mu możliwość nauki, nabycia doświadczenia i zaistnienia w lotnictwie. Nigdy nie opuszczał zajęć praktycznych, dzięki czemu mógł nabrać wprawy np. przy nitowaniu blach. Potem to zaprocentowało, bo budując własne samoloty nie zaskakiwały go żadne techniczne zagadnienia. Po lekcjach biegał z kolegami do pobliskiego aeroklubu, gdzie pomagał m.in. w hangarowaniu szybowców, a nagrodą  był lot samolotem PZL-104 "Wilga". Nie sposób było nie połknąć lotniczego bakcyla. Po skończeniu technikum planował naukę w Szkole Orląt w Dęblinie. Niestety nie został przyjęty.

Krzysztof dużo czytał. Pochłaniał nie tylko literaturę lotniczą, ale przede wszystkim branżowe czasopisma dostarczane przez mamę pracująca w kiosku. Jeszcze długo nie wiedział, że wśród jego krewnych, w pobliskiej Orzechówce zamieszkiwali lotnicy: Stanisław i Michał- ten był pilotem Dywizjonu 315. Jednak gdy w 1979 r. skończył mieleckie technikum jego drogi z lotnictwem rozeszły się. Wstąpił do wojska, a w Polsce wkrótce ogłoszono stan wojenny.

Potem przyszedł taki czas, że aby zawodowo w tym lotnictwie zaistnieć trzeba było związać się z jakąś fabryką, przedsiębiorstwem. Pech chciał, że wówczas w tej dziedzinie zaczęło być krucho. Okoliczności zmusiły go, aby pójść inną drogą. Przez pewien czas pracował w elektrowni, a później w WSK Rzeszów w serwisie maszyn sterowanych numerycznie. Niebawem wrócił do rodzinnego Bliznego i w 1989 r. otworzył warsztat i sklep, z częściami samochodowymi, który prowadził ponad 20 lat.

Do lotnictwa powrócił, gdy tylko pozwoliła mu na to sytuacja finansowa. Na początku latał na paralotniach, również z napędem. Takie latanie dawało mu niezależność i dyspozycyjność. Mógł w każde ładne popołudnie wziąć sprzęt i za chwilę być w powietrzu.

Jednak marzenia pchały go ku kolejnym wyzwaniom. W ten sposób skłonił się ku lotnictwu ultralekkiemu. W 2001 r. razem z kolegami, pod kierunkiem konstruktora Grzegorza Peszke postanowili wykonać dla siebie samoloty. Tak własnoręcznie zbudował zgrabny samolot laminatowy o nazwie GP-5, oblatany w 2005 r. Ukończył szkolenie lotnicze i uzyskał czeską licencję pilota samolotów UL, wydaną przez LAA ČR w 2004 r., którą 2.07.2011 r. konwertował na licencję słowacką. Przynależy do słowackiego stowarzyszenia lotników i do Aeroklubu Rzeczpospolitej Polskiej. Od zakonników w Starej Wsi kupił kawał łąki, utwardził teren i urządził polowe lotnisko. Obok wybudował solidny hangar.

Krzysztof Cwynar zaczął szukać kolejnego wyzwania. Pomysł, żeby wybudować samolot z lat I wojny światowej kiełkował w głowie pana Krzysztofa od momentu, gdy zobaczył film Asy przestworzy. W latach 2010- 2014 własnoręcznie zbudował replikę samolotu Nieuport 11C1 "Bébé" w skali 7/8. Samolot można było oglądać podczas wielu lotniczych imprez oraz rekonstrukcji historycznych, gdzie zawsze wzbudzał wielkie zainteresowanie. W 2017 r. rozpoczął budowę kolejnego samolotu ultralekkiego, repliki samolotu Fokker D-VII-najlepszego niemieckiego myśliwca I wojny światowej.

Konstrukcje:
GP-5, 2005, ultralekki samolot sportowy.
Cwynar Nieuport 11, samolot ultralekki- replika myśliwca z okresu I wojny światowej.
Cwynar Fokker D-VII, ok. 2020, samolot ultralekki- replika myśliwca z okresu I wojny światowej.

Źródło:

[1] "Nieuporty nad Mazowszem. Jak w 1920". Przegląd Lotniczy Aviation Revue 10/2018.
[2] "Replika Nieuport 11: „Samolot powstał w ciągu czterech lat…”". Portal · dlapilota.pl.
[3] "Replika Nieuport 11: „Najciekawszy był odzew ze strony oglądających…”". Portal · dlapilota.pl.
[4] Hałada K. "Tak powstają samoloty… Lotnictwo pomysłowego Krzysztofa z Bliznego". Lotnicze podkarpackie.
[5] Latające Repliki - Facebook.

blog comments powered by Disqus