Grzybek DG-02 "Darcopter", 2011
("Darocopter")

Wiatrakowiec amatorski. Polska.
Jednomiejscowy wiatrakowiec Grzybek DG-02 ”Darcopter” zbudowany przez Dariusza Grzybka w 2011 r. (Źródło: Козярчук Л. Л. ”Історія розвитку легкого автожира у світлинах (1933- 2015)”).

W latach 2010- 2011 Dariusz Grzybek zbudował swój kolejny wiatrakowiec- jednomiejscowy z zakrytą kabiną o nazwie DG-02 "Darcopter" (nazwa czasami pisana jako "Darocopter").

Oblatany został 5.11.2011 r. W czerwcu 2012 r. Dariusz Grzybek wykonał pierwszy samodzielny lot na tym wiatrakowcu. Wykonywał loty na lotnisku w Pile, m.in 29.04.2013 r.

W latach 2012- 2013 Dariusz Grzybek prawdopodobnie zmodyfikował wiatrakowiec (zbudował drugi egzemplarz ?) DG-02 "Darcopter". Otrzymał inną konstrukcję m.in. ramy, łoża silnika i zastosowano czterołopatowe śmigło (prawdopodobnie wymienione później na trójłopatowe).

Wiatrakowiec wykonywał loty (pierwsze ?) na lotnisku w Pile w dniu 29.04.2013 r. W 2014 r był zarejestrowany w ASC (Aero Sports Connection Inc.) i otrzymał nr A22DRG. W dniu 10.07.2014 r. wykonywał loty na lotnisku Wilcze Laski. W sierpniu 2015 r. wystawiony był na sprzedaż w serwisie Allegro. Do tego czasu wylatał 75 h.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy wiatrakowiec.
Wirnik Gyro-Tech 820. Prerotacja hydrauliczna.
Rama wykonana z wysokogatunkowej stali nierdzewnej. Kabina zakryta, ogrzewana. Drzwi z obu stron kadłuba, otwierane do góry.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. Koła główne wyposażone w hamulce hydrauliczne.

Silnik- motocyklowy, rzędowy, 4- cylindrowy, chłodzony cieczą, Yamaha R1 o mocy 132 kW (180 KM). W wiatrakowcu jego moc została zredukowana do 107 kW (145 KM) przy 9500 obr/min. Śmigło trójłopatowe, nastawne na ziemi, pchające. Stosowane było również śmigło czterołopatowe.

Dane techniczne DG-02 zmodyfikowany (wg [3]):
Średnica wirnika- 9,0 m.
Masa własna- 375 kg.
Prędkość max- 120 km/h.

Galeria

  • Wiatrakowiec DG-2 ”Darcopter” w widoku z prawej strony. (Źródło: Dariusz Grzybek).
  • Drugi wariant wiatrakowca Grzybek DG-02 ”Darcopter” zbudowany w 2013 r. (Źródło: Козярчук Л. Л. ”Історія розвитку легкого автожира у світлинах (1933- 2015)”).
  • Drugi wariant wiatrakowca Grzybek DG-02 ”Darcopter” w widoku z przodu. (Źródło: Козярчук Л. Л. ”Історія розвитку легкого автожира у світлинах (1933- 2015)”).
  • Drugi wariant wiatrakowca Grzybek DG-02 ”Darcopter” na lądowisku. Posiada znaki A22DRG. (Źródło: Козярчук Л. Л. ”Історія розвитку легкого автожира у світлинах (1933- 2015)”).
  • Wiatrakowiec Grzybek DG-02 ”Darcopter”, znaki A22DRG. (Źródło: Dariusz Grzybek).
  • Wiatrakowiec Grzybek DG-02 ”Darcopter”, znaki A22DRG. (Źródło: Dariusz Grzybek).
  • Wiatrakowiec Grzybek DG-02 ”Darcopter”, znaki A22DRG. (Źródło: Dariusz Grzybek).
  • Wiatrakowiec Grzybek DG-02 ”Darcopter”, widok z przodu. (Źródło: Dariusz Grzybek).
  • Wiatrakowiec Grzybek DG-02 ”Darcopter”, widok z przodu. (Źródło: Dariusz Grzybek).

Źródło:

1] Ogłozenie w serwisie Allegro.
[2] Dariusz Grzybek - YouTube.
[3] Козярчук Л. Л. "Історія розвитку легкого автожира у світлинах (1933—2015) : фотоальбом". "Вежа Друк". Луцьк, 2015.
blog comments powered by Disqus