Fusioncopter JK-2 NANO, 2019
Pomysłodawcą i konstruktorem nowej, małej maszyny JK-2 NANO jest inż. Jarosław Kowalski, który w czasie wolnym, postanowił w ramach dodatkowego wyzwania stworzyć jak najprostsze urządzenie latające. Projekt wdrożono w firmie Fusioncopter Sp. z o.o. na bazie doświadczeń zgromadzonych w ramach prac badawczo- rozwojowych nad dużymi wiatrakowcami- dwusilnikowymi, czteromiejscowymi Fusioncopter FC-4 i Fusioncopter W04. Impulsem do rozpoczęcia prac było pojawienie się nowych przepisów, wprowadzających podklasę UL115 pozwalającą na latanie amatorom lotnictwa na maszynach o masie startowej do 200 kg bez konieczności uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota.
Założeniem JK-2 NANO była prosta konstrukcja, a jednocześnie zapewnienie pilotowi poczucia bezpieczeństwa poprzez posiadanie kabiny i solidnej lotniczej nitowanej konstrukcji duraluminiowej. Ważnym kryterium było utrzymanie niskiej masy własnej, aby umożliwić loty również cięższym pilotom. Przepisy dopuszczają masę startowa 200 kg. Paliwa wg przepisów może być 20 l. Zakładając realną masę pilota, na sam płatowiec pozostaje bardzo mało. Wiatrakowiec jest poręczny w transporcie i hangarowaniu. Po demontażu wirnika, podwozia i usterzenia całość zajmuje w garażu tyle miejsca co motocykl. Jest to pierwszy wiatrakowiec w tej kategorii, który otrzymał zakrytą kabinę.
Oblot prototypu miał miejsce 25.09.2019 r. na lotnisku w Woli Korytnickiej. Oblotu dokonał pilot doświadczalny Wiesław Jarzyna, część lotów próbnych wykonał też Jacek Lichota, prezes firmy Fusioncopter. Pomierzone osiągi potwierdziły założenia obliczeniowe. Następnie prowadzono próby z kilkoma wersjami i nastawieniami francuskiego śmigła E-Prop dla optymalizacji osiągów w różnych stanach lotu. Do 16.05.2020 r. JK-2 NANO, wylatał przeszło 30 h (ok. 100 lotów).
W dniu 18.11.2019 r. wiatrakowiec został oficjalnie zaprezentowany. W 2020 r. została podjęta produkcja seryjna.
Konstrukcja.
Wirnik dwułopatowy, aluminiowy, wyciskane łopaty maja opracowany przez Fusioncopter specjalny profil. Zastosowano hydrauliczny układ prerotacji (wstępnego rozkrętu wirnika).
Konstrukcja nośna kadłuba cienkościenna nitowana z blach duralowych. Owiewki kabiny i siedzenie wykonane z kompozytu węglowo- kewlarowego. Kabina zakryta.
Usterzenie wykonane jest z kompozytu węglowego.
Podwozie główne ma sprężysta goleń kompozytowa, podwozie przednie jest wahaczowe, amortyzowane elementem gumowym. Koła główne są 20- calowe, koło przednie- 16- calowe.
Wyposażenie- kompaktowy zestawowi przyrządów. W centrum uwagi pilota znajduje się prosty cylindryczny prędkościomierz reagujący tylko na ciśnienie dynamiczne oraz cyfrowy wskaźnik obrotów wirnika. Pilot posiada natomiast na kolanie kontroler parametrów silnika Motomonitor firmy Flyelectronics, bezprzewodowy (bluetooth), dodatkowo podający wysokość lotu, prędkość pionową i inne parametry pobierane z GPS.
Silnik- paralotniowy, chłodzony płynem Polini Thor 250DS o mocy 26 kW (36 KM) w wersji z rozrusznikiem elektrycznym i o podwójnym układzie zapłonowym zapewniającym większy stopień bezpieczeństwa. Śmigło trójłopatowe E-Prop, pchające. Pojemność zbiornika paliwa (ograniczona przepisami UL115) 20 l.
Dane techniczne JK-2 NANO (wg [1]):
Średnica wirnika- 7,0 m, długość bez wirnika- 3,5 m, wysokość- 2,4 m.
Masa własna z płynem chłodzącym I hydraulicznym- 100 kg, max masa startowa- 200 kg.
Prędkość dopuszczalna- 110 km/h, prędkość max- 90 km/h, prędkość przelotowa- 70 km/h, prędkość minimalna- 35 km/h, wznoszenie max- 2 m/s, pułap praktyczny- ok. 2250 m, rozbieg- 50 m, dobieg- 0- 10 m.
Galeria
Źródło:
[1] Fusioncopter NANO.[2] Krawcewicz K. " Konstrukcje JK-2 Nano. Po prostu latasz". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/2019.
[3] "Fusioncopter: "NANO może latać osoba, która nie ma żadnych uprawnień...". Portal · dlapilota.pl.