Fusioncopter JK-2 NANO, 2019

Wiatrakowiec ultralekki. Polska.
Prototyp ultralekkiego wiatrakowca Fusioncopter JK-2 NANO podczas prób. (Źródło: Fusioncopter Sp. z o.o.).

Pomysłodawcą i konstruktorem nowej, małej ma­szyny JK-2 NANO jest inż. Jarosław Kowalski, który w czasie wolnym, postano­wił w ramach dodatkowego wy­zwania stworzyć jak najprostsze urządzenie latające. Projekt wdrożono w firmie Fusioncopter Sp. z o.o. na bazie doświadczeń zgroma­dzonych w ramach prac badawczo- rozwojowych nad dużymi wiatrakowcami- dwusilnikowymi, czteromiejscowymi Fusioncopter FC-4Fusioncopter W04. Impulsem do rozpoczęcia prac było pojawienie się nowych przepisów, wprowa­dzających podklasę UL115 pozwalającą na latanie amatorom lotnictwa na maszynach o masie startowej do 200 kg bez konieczności uzyskania świadectwa kwa­lifikacji pilota.

Założeniem JK-2 NANO była prosta konstrukcja, a jednocze­śnie zapewnienie pilotowi poczu­cia bezpieczeństwa poprzez po­siadanie kabiny i solidnej lotniczej nitowanej konstrukcji duraluminiowej. Ważnym kryterium było utrzymanie niskiej masy własnej, aby umożliwić loty również cięż­szym pilotom. Przepisy dopusz­czają masę startowa 200 kg. Pa­liwa wg przepisów może być 20 l. Zakładając realną masę pi­lota, na sam płatowiec pozostaje bardzo mało. Wia­trakowiec jest poręczny w trans­porcie i hangarowaniu. Po de­montażu wirnika, podwozia i usterzenia całość zajmuje w ga­rażu tyle miejsca co motocykl. Jest to pierwszy wiatrakowiec w tej kategorii, który otrzymał zakrytą kabinę.

Oblot prototypu miał miejsce 25.09.2019 r. na lotnisku w Woli Korytnickiej. Oblotu dokonał pilot doświadczalny Wiesław Jarzyna, część lotów próbnych wykonał też Jacek Lichota, prezes firmy Fusioncopter. Pomierzone osiągi potwierdziły założenia obliczeniowe. Następnie prowadzono próby z kilko­ma wersjami i nastawieniami francuskiego śmigła E-Prop dla optymalizacji osiągów w różnych stanach lotu. Do 16.05.2020 r. JK-2 NANO, wylatał przeszło 30 h (ok. 100 lotów).

W dniu 18.11.2019 r. wiatrakowiec został oficjalnie zaprezentowany. W 2020 r. została podjęta produkcja seryjna.

Konstrukcja.
Wirnik dwułopatowy, aluminiowy, wyci­skane łopaty maja opracowany przez Fusioncopter specjalny profil. Zastosowano hydrauliczny układ prerotacji (wstępnego rozkrętu wirnika).
Konstrukcja nośna kadłuba cienkościenna nito­wana z blach duralowych. Owiewki kabi­ny i siedzenie wykonane z kompo­zytu węglowo- kewlarowego. Kabina zakryta.
Usterzenie wykonane jest z kompo­zytu węglowego.
Podwozie główne ma sprężysta goleń kompozytowa, podwozie przednie jest wahaczowe, amortyzowane elemen­tem gumowym. Koła główne są 20- calowe, koło przednie- 16- calowe.

Wyposażenie- kom­paktowy zestawowi przyrzą­dów. W centrum uwagi pilota znajduje się prosty cylindryczny prędkościomierz reagujący tylko na ciśnienie dynamiczne oraz cy­frowy wskaźnik obrotów wirnika. Pilot posiada natomiast na ko­lanie kontroler parametrów silnika Motomonitor firmy Flyelectronics, bezprzewo­dowy (bluetooth), dodatkowo podający wysokość lotu, pręd­kość pionową i inne parametry pobierane z GPS.

Silnik- paralotniowy, chłodzony płynem Polini Thor 250DS o mocy 26 kW (36 KM) w wersji z rozrusznikiem elektrycznym i o podwójnym układzie zapłonowym zapewniającym większy stopień bez­pieczeństwa. Śmigło trójłopatowe E-Prop, pchające. Pojemność zbiornika paliwa (ograniczona przepisami UL115) 20 l.

Dane techniczne JK-2 NANO (wg [1]):
Średnica wirnika- 7,0 m, długość bez wirnika- 3,5 m, wysokość- 2,4 m.
Masa własna z płynem chłodzącym I hydraulicznym- 100 kg, max masa startowa- 200 kg.
Prędkość dopuszczalna- 110 km/h, prędkość max- 90 km/h, prędkość przelotowa- 70 km/h, prędkość minimalna- 35 km/h, wznoszenie max- 2 m/s, pułap praktyczny- ok. 2250 m, rozbieg- 50 m, dobieg- 0- 10 m.

Galeria

  • Prototyp ultralekkiego wiatrakowca Fusioncopter JK-2 NANO, startuje Jacek Lichota. (Źródło: Fusioncopter Sp. z o.o.).
  • JK-2 NANO jest przyjazny w pilotażu. (Źródło: Fusioncopter Sp. z o.o.).
  • Fusioncopter JK-2 NANO, rysunek w rzutach. (Źródło: Jarosław Kowalski via Mikołaj Lech).

Źródło:

[1] Fusioncopter NANO.
[2] Krawcewicz K. " Konstrukcje JK-2 Nano. Po prostu latasz". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/2019.
[3] "Fusioncopter: "NANO może latać osoba, która nie ma żadnych uprawnień...". Portal · dlapilota.pl.
blog comments powered by Disqus