PILC "Kasperwing-NG", 2016

Motolotnia. Polska.
Motolotnia PILC ”Kasperwing-NG” zbudowana w firmie PILC Józef Grzybowski. (Źródło: PILC Józef Grzybowski).

W latach 2014- 2016 w firmie PILC Józef Grzybowski został zaprojektowany i zbudowany prototyp motolotni PILC "Kasperwing-NG", oparty na klasycznej konstrukcji Witolda Kasprzyka- Kasperwing 1-80B. Postanowiono w tej niezwykłej konstrukcji wprowadzić koncepcje oparte na nowoczesnej myśli technologicznej. Pokrycie skrzydła wykonał Paweł Wierzbowski.

Najważniejsze cechy motolotni to pionowe spadochronowanie (podczas którego możliwe jest sterowanie nawet przy zerowej prędkości postępowej), krótka droga startu i duża doskonałość aerodynamiczna.

Prototyp po raz pierwszy został zademonstrowany publiczności w nowo otwartym Centrum Wystawienniczo Kongresowym Rzeszów- Jasionka w czerwcu 2016 r. W tym samym roku został oblatany. Na ten rok planowane było wykonanie prób wytrzymałościowych, prób w locie, opracowanie instrukcji użytkowania oraz programu szkolenia.

Konstrukcja.
Jednomiejscowa motolotnia.
Skos płata- 13°, wznios płata- 4°.
Miejsce pilota odkryte.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. W podwoziu głównym zastosowano amortyzatory sprężynowo- olejowe, natomiast w podwoziu przednim- gazowe.

Silnik- dwusuwowy, chłodzony powietrzem Technofly Octagon 190 o mocy 20 kW (27 KM). Śmigło trójłopatowe, pchające.

Dane techniczne "Kasperwing-NG" (wg [1]):
Rozpiętość- 10,5 m, długość- 3,9 m, wysokość- 2,7 m, powierzchnia nośna- 17,5 m2.
Masa własna- 85 kg, masa pilota- od 50 do 100 kg, max masa startowa- 205 kg.
Prędkość max- 90 km/h, prędkość przelotowa- 70 km/h, prędkość przechodzenia w spadochronowanie- 29 km/h, doskonałość- 10- 11.

Galeria

  • Motolotnia PILC ”Kasperwing-NG”, widok z przodu. (Źródło: via Paweł Wierzbowski).
  • PILC ”Kasperwing-NG”, rysunek w rzutach. (Źródło: via Paweł Wierzbowski).

Źródło:

[1] PILC .
blog comments powered by Disqus