Celier Aviation "XeWing", ok. 2009

Ultralekki samolot sportowy. Polska / Francja.
Ultralekki samolot sportowy Celier Aviation ”XeWing”. (Źródło: archiwum).

Ultralekki samolot Celier Aviation "XeWing" (skrót od Xenon Wing) został opracowany w II połowie lat 2000- nych w firmie Celier Aviation Artur Trendak. Projekt opracował Raphael Celier.

Samolot powstał w wyniku połączenia kadłuba i zespołu napędowego wiatrakowca Celier Aviation "Xenon 2" z nowo zaprojektowanym, zastrzałowym płatem w układzie parasola zamiast wirnika. Został opracowany zgodnie z przepisami Fédération Aéronautique Internationale Microlight. Pomimo dużego podobieństwa do wiatrakowca "Xenon 2" nie przewidywano możliwości dostawy konstrukcji w obu konfiguracjach: samolotu i wiatrakowca- czyli jeden kadłub z wymiennymi powierzchniami nośnymi: płatem lub wirnikiem.

Samolot był prezentowany na targach Aero Friedrichshafen w 2009 r. Samolot miał być dostarczany jako zestaw do budowy amatorskiej lub jako kompletny samolot gotowy do lotu. W 2012 r. firma przestała reklamować ten samolot, prawdopodobnie został zbudowany tylko jeden prototyp.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji kompozytowo- metalowej.
Skrzydło wykonane z blachy aluminiowej. Było składane dla ułatwienia transportu i hangarowania.
Kadłub kompozytowy, wykonany z polimerów, skonstruowany na zasadzie klatki bezpieczeństwa. Kabina zakryta z miejscami obok siebie.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- czterosuwowy Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM). Śmigło pchające, trójłopatowe.

Dane techniczne "XeWing" (wg [1]):
Rozpiętość- 6,6 m. powierzchnia nośna- 10,0 m2.
Masa własna- 300 kg, masa startowa- 472,5 kg.
Prędkość przelotowa- 150 km/h, prędkość przeciągnięcia- 70 km/h.

Źródło:

[1] "World Directory of Leisure Aviation 2011- 2012".
blog comments powered by Disqus