Celier Aviation "Kiss", ok. 2009

Wiatrakowiec ultralekki. Polska / Francja.
Wiatrakowiec ultralekki Celier Aviation ”Kiss”. (Źródło: archiwum).

Ultralekki wiatrakowiec Celier Aviation "Kiss" został opracowany w II połowie lat 2000- nych w firmie Celier Aviation Artur Trendak. Projekt opracował Raphael Celier. Otrzyma dwumiejscową kabinę w układzie tandem i miał być uzupełnieniem dla wiatrakowca Celier Aviation "Xenon 2", który posiadał kabinę z miejscami obok siebie.

Przedprodukcyjny egzemplarz prezentowany był na targach Aero Friedrichshafen w 2011 r. Miał pomóc firmie w poznaniu opinii rynku na temat właściwości i zapotrzebowania na tego typu statek powietrzny. W opinii odwiedzających stoisko podczas targów we Friedrichshafen na szczególną uwagę zasługuje przestrzenne wnętrze, co może okazać się szczególnie ważne dla osób słusznych rozmiarów.

Produkcja seryjna miała być podjęta w 2011 r. Wiatrakowiec miał być dostarczany jako zestaw do budowy amatorskich lub jako kompletny i gotowy do lotu.

Wersje:
- "Kiss 582"- projekt wersji jednomiejscowej, opracowywany w 2011 r. Kabina załogi miała być oferowana jako częściowo lub opcjonalnie całkowicie zamknięta,
- "Kiss 912"- wersja podstawowa, z dwoma siedzeniami w układzie tandem. Kabina załogi ma częściowo zamknięta owiewkę z przednią szybą,
- "Kiss 912S"- zmodernizowana wersja, z dwoma siedzeniami w układzie tandem. Kabina załogi całkowicie zakryta,
- "Kiss 914"- wersja wyposażona w silnik z turbodoładowaniem, z dwoma siedzeniami w układzie tandem. Kabina załogi całkowicie zakryta.

Konstrukcja.
Jedno- lub dwumiejscowy wiatrakowiec.
Wirnik główny pojedynczy.
Kabina opcjonalnie częściowo lub całkowicie zakryta, miejscai załogi w układzie tandem.
Podwozie stałe, trójkołowe z kołem przednim.

Silnik:
- "Kiss 582"- dwucylindrowym, chłodzonym cieczą, dwusuwowy Rotax 582o mocy 48 kW (64 KM),
- "Kiss 912"- czterocylindrowy, chłodzonym powietrzem i cieczą, czterosuwowy Rotax 912UL o mocy 80 KM (60 kW),
- "Kiss 912S"- czterocylindrowy, chłodzonym powietrze i cieczą czterosuwowy, dwusuwowy Rotax 912ULS o mocy 75 kW (100 KM),
- "Kiss 914"- czterocylindrowy, chłodzony powietrze i cieczą, czterosuwowy Rotax 914 o mocy 86 kW (115 KM).
Śmigło trójopatowe pchające.

Dane techniczne "Kiss 912" (wg [1]):
Średnica wirnika- 8,4 m, pole powierzchni wirnika- 55,4 m2.
Masa własna- 200 kg, masa startowa- 450 kg.
Prędkość max- 140 km/h, wznoszenie- 3 m/s, czas lotu- 3 h.

Źródło:

[1] "World Directory of Leisure Aviation 2011- 2012".
[2] Celier Aviation - kolejny polski akcent na Aero Friedrichshafen.
blog comments powered by Disqus