Celier Aviation "Xenon 4" (C-44), 2013

Wiatrakowiec wielozadaniowy. Polska / Francja.
Ultralekki wiatrakowiec dwumiejscowy Celier Aviation ”Xenon 4 Sport”. (Źródło: ”Celier Aviation”).
Wiatrakowiec Celier Aviation "Xenon 4" (określany również przez producenta jako "Xenon IV") został opracowany w firmie Celier Aviation w latach 2012- 2013. Głównym Konstruktorem był Raphael Celier. Jest to dalsze rozwinięcie poprzednich jego konstrukcji: Celier Aviation ”Xenon 2" i Celier Aviation "Xenon 3 XL". Otrzymał przeprojektowany kadłub i dłuższy ogon. Podwozie główne zostało przesunięte o 5 cm do tyłu ze względu na większy wymiar nowej kabiny, co znacząco poprawiło parametry startu. Kabina została wzmocniona dodatkowymi strukturalnymi modułami kompozytowymi w miejscach gdzie narażona jest na naprężenia i drgania przenoszone z silnika oraz wirnika.

Jeszcze nie oblatany prototyp swój premierowy pokaz miał miejsce na targach Aero Friedrichshafen 2013 (24- 27 kwietnia), gdzie wzbudził duże zainteresowanie zwiedzających. Prototyp pierwszy lot wykonał 21.08.2013 r. W tym samym roku zostały zbudowane pierwsze egzemplarze seryjne, które zostały dostarczone: pierwszy do Szwajcarii, drugi do Rosji, trzeci do Brazylii, a czwarty do USA.

Wersje:
- "Xenon 4 Sport"- podstawowa wersja cywilna z dwoma miejscami w układzie obok siebie,
- "Xenon 4 Executive"- dwumiejscowa wersja cywilna. Dzięki ulepszonej aerodynamice osiąga większą prędkość przelotową. Otrzymała nową kabinę o większej przestrzeni, ulepszone podwozie z nowymi hamulcami i kołami.  Konstrukcja spełnia normy niemieckiego Urzędu Lotnictwa cywilnego DAEC dopuszczające do nowej kategorii 560 kg MTOW  DAEC Kennblatt nr 601208.1.,
- "Xenon 4 XL"- trzymiejscowa wersja cywilna z kabiną w układzie siedzeń 1 + 2. Fotel pilota został umieszczony centralnie, a fotele dwóch pasażerów znajdują się za nim, po bokach. Dzięki temu zapewniają one większy komfort niż w wiatrakowcu dwuosobowym. Zamiast jednego lub dwóch pasażerów w przebudowanej kabinie można przewozić bagaż. Opracowana w latach 2013- 2014. Prototyp został oblatany 13.01.2015 r.,
- "Xenon 4 Geo"- Lotniczy Ultralekki System Pomiarowy- jest to platforma pomiarowa, integrująca aktywny sensor w postaci skanera laserowego oraz kamerę fotogrametryczną z systemem INS/GNSS, wspomaganym segmentem naziemnym tj. mobilną stacją referencyjną i mobilnym systemem pozyskiwania informacji meteorologicznych. Uzyskane dane po przetworzeniu wykorzystywane są przede wszystkim do produkcji Numerycznych Modeli Terenu oraz Numerycznych Modeli Pokrycia Terenu oraz ortofotomapy. Przeznaczona do zastosowania w budownictwie, przemyśle, drogownictwie, kolejnictwie, górnictwie i geodezji. Opracowano ok. 2016 r.,
- C-44 (wcześniejsze oznaczenie C-22)- czteromiejscowa wersja wojskowa przeznaczona np. do ewakuacji medycznej , patrolowania, transportu żołnierzy sił specjalnych i inne. W dniu 21.11.2015 r. został oblatany prototyp w wariancie ewakuacji medycznej C-44 Medevac, opracowanym we współpracy z hiszpańską firmą Bellcomm. Miał docelowo trafić do struktur NATO jako lekki ambulans, który miał sprawdzić się na polu bitwy. Zabiera na pokład jednego chorego na noszach, które są wkładane do kadłuba przez dodatkowe drzwi umieszczone w nosie kadłuba (z prawej strony),
- C-44 VIP (wcześniejsze oznaczenie C-22 VIP)- czteromiejscowa wersja cywilna, przeznaczona do transportu ważnych osób.

Wiatrakowiec "Xenon 4 Executive" w 2015 r. zdobył nagrodę Grand Prix za najlepszy Wiatrakowiec na Świecie na Międzynarodowych Targach Lotniczych w Oshkosh (USA).

Konstrukcja:
Dwu-, trzy- lub czteromiejscowy wiatrakowiec o konstrukcji kompozytowo- metalowej.
Wirnik nośny dwułopatowy firmy Aircopter. Konstrukcja łopat wirnika duralowa. Łopaty całkowicie anodowane i doskonale wyważone.
Kadłub kompozytowy, wykonany z polimeru wzmocnionego włóknem węglowym, skonstruowany na zasadzie klatki bezpieczeństwa. Kabina zakryta, w wersji dwumiejscowej- z miejscami obok siebie, w wersji trzymiejscowej- w układzie 1 + 2. Wiatrakowiec posiada w standardzie podwójny układ sterowania.
Usterzenie zbudowane z kompozytu składa się z podwójnego statecznika pionowego (wraz ze sterami kierunku), statecznika poziomego o symetrycznym profilu wyposażonego w winglety.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie-
Instalacje: elektryczna, hydrauliczna.

Silnik:
- "Xenon 4 Sport"- czterocylindrowy, chłodzony cieczą i powietrzem czterosuwowy Rotax 912 S o mocy 74 kW (100 KM) lub  z turbodoładowaniem CA 912 ULST (Rotax 912ULS-T) o mocy 101 kW (135 KM). Silnik CA 912 ULST został opracowany przez Celier Aviation w oparciu o silnik Rotax 912 ULS,
- "Xenon 4 Executive"- czterocylindrowy, chłodzony cieczą i powietrzem czterosuwowy  z turbodoładowaniem CA 912 ULST (Rotax 912ULS-T) o mocy 101 kW (135 KM),
- "Xenon 4 XL"- czterocylindrowy, chłodzony cieczą i powietrzem czterosuwowy  z turbodoładowaniem Rotax 912 ULS-T o mocy 103 kW (140 KM),
- C-44- czterocylindrowy, chłodzony cieczą i powietrzem czterosuwowy  z turbodoładowaniem Rotax 912 ULS-T o mocy 107 kW (145 KM).
Pchające, trójłopatowe kompozytowe śmigło marki Kaspar, które posiada możliwość ręcznej lub hydraulicznej zmiany skoku.

Dane techniczne "Xenon 4 Sport", silnik Rotax 912 S (wg [1]):
Masa własna- 282 kg, max masa startowa- 450- 475 kg.
Prędkość max- 155 km/h, prędkość przelotowa- 130 km/h, wnoszenie- 152 m/min., pułap max- 2750 m, zasięg- 520 km, droga startu- 100- 120 m, droga lądowania- 0-5 m.

Dane techniczne "Xenon 4 Executive" (wg [1]):
Średnica wirnika- 8,8 m, powierzchnia nośna wirnika- 61,0 m2.
Masa własna- 295 kg, max masa startowa- 560 kg.
Prędkość max- 195 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, wnoszenie- 366 m/min., pułap max- 5860 m, zasięg- 640 km, droga startu- 50- 60 m, droga lądowania- 0-5 m.

Dane techniczne "Xenon 4 XL" (wg [1]):
Masa własna- 310 kg, max masa startowa- 560- 600 kg.
Prędkość max- 170 km/h, prędkość przelotowa- 140 km/h, wnoszenie- 244 m/min., pułap max- 4570 m, zasięg- 600 km, droga startu- 100- 150 m, droga lądowania- 0-10 m.

Dane techniczne C-44 (wg [1]):
Średnica wirnika- 8,8 m, długość- 5,51 m, wysokość- 2,82 m, powierzchnia nośna wirnika- 61,0 m2.
Max masa startowa- 560- 600 kg.
Prędkość przelotowa- 165 km/h, pułap max- 5480 m, zasięg- 480 km, droga startu- 100- 150 m, droga lądowania- 0-10 m.

Galeria

  • Wiatrakowiec Celier Aviation ”Xenon 4 Sport” w widoku z tyłu. (Źródło: Celier Aviation).
  • Ulepszona wersja dwumiejscowa Celier Aviation ”Xenon 4 Executive” w locie. (Źródło: Celier Aviation).
  • Ulepszona wersja dwumiejscowa Celier Aviation ”Xenon 4 Executive” w widoku z tyłu. (Źródło: Celier Aviation).
  • Wersja trzymiejscowa Celier Aviation ”Xenon 4 XL”. (Źródło: Celier Aviation).
  • Celier Aviation ”Xenon 4 XL” podczas startu. (Źródło: Celier Aviation).
  • Celier Aviation ”Xenon 4 Geo”, czyli Lotniczy Ultralekki System Pomiarowy do skanowania powierzchni ziemi. (Źródło: Celier Aviation).
  • Wyposażenie pokładowe wiatrakowca Celier Aviation ”Xenon 4 Geo”. (Źródło: Celier Aviation).
  • Wersja czteromiejscowa Celier Aviation C-44. (Źródło: Celier Aviation).
  • Wiatrakowiec Celier Aviation C-44 w locie. (Źródło: Celier Aviation).
  • Wersja medyczna Celier Aviation C-44 Medevac. (Źródło: Celier Aviation).
  • Celier Aviation C-44, rysunek w rzutach. (Źródło: Celier Aviation).

Źródło:

[1] Celier Aviation - CAWA.
[2] "Udany oblot trzymiejscowego Xenona 4 XL". Portal · dlapilota.pl.
[3] "Wiatrakowce - czyli latanie dla każdego – część 3". Portal · dlapilota.pl.
[4] "Wiatrakowiec C-44 już oblatany". Portal · dlapilota.pl.
[5] "Wiatrakowce wyprodukowane w Piotrkowie lecą w świat". Dziennik Łódzki - Wiadomości Łódź, Wiadomości Łódzkie.

blog comments powered by Disqus