Matusz-Kowalczyk wiatrakowiec, 2006

W 2004 r. konstruktor amator Janusz Kowalczyk zakupił nieukończoną konstrukcję. Wykonał nowy ster kierunku i statecznik poziomy. W kabinie zamontował fotel firmy Bimarco i tablicę przyrządów. Z obu stron kabiny, na miejscu mocowania skrzydeł zamontował dwa zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 35 l, które wykorzystane od samolotu Zlin Z-526 "Akrobat".
Jako napęd zastosowano silnik samochodowy Subaru EA-82. Wirnik nośny francuskiej firmy Averso. Konstruktor samodzielnie wykonał piastę wirnika z systemem prerotacji i układ sterowania wirnikiem typu samolotowego.
Janusz Kowalczyk budował swój wiatrakowiec przez dwa lata. Budowy nie ukończył, a wiatrakowiec trafił do kolejnego właściciela, o którym brak informacji.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy wiatrakowiec o konstrukcji kompozytowej.
Wirnik nośny francuskiej firmy Averso. Piasta wirnik z systemem prerotacji, układ sterowania wirnikiem typu samolotowego.
Kadłub o konstrukcji kompozytowej. Kabina zakryta.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim i dodatkowym kółkiem ogonowym. Koła podwozia głównego zamontowane na sprężystych goleniach z włókna szklanego. Wszystkie trzy koła o średnicy 400 mm miały owiewki z włókna szklanego.
Silnik- samochodowy Subaru EA-82, który napędzał trzyłopatowe śmigło za pośrednictwem przekładni zębatej.
Dane techniczne Matusz-Kowalczyk wiatrakowiec (wg [1]):
Średnica wirnika- 8,6 m.
Masa startowa- 450 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Koziarczuk L. "Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002. Katalog konstrukcji wiropłatów ZSRR, Polski i państw WNP". Wydanie 3. Wydawnictwo Weża-Druk. Łuck 2013.