Gogoliński Jan

Jan Gogoliński, poddany Cesarstwa Rosyjskiego, technik kolejowy, zatrudniony na stacji kolejowej w  Mohylewie linii Mohylew- Ryga- Orzeł. W okresie I wojny światowej służył jako mechanik w Parku Aeronautycznym Frontu Północnego w Petersburgu.

W sierpniu 1907 r. zwrócił się do ministra wojny Rosji z prośbą o ocenę aparatu latającego (śmigłowca) swego projektu, który opracowywał w tajemnicy z uwagi na jego walory militarne.

W marcu 1916 r. w Parku Aeronautycznym Frontu Północnego Gogoliński podjął budowę silni­ka lotniczego własnego projektu. Od lutego 1917 r. prace finansował Naczelnik Parku Aeronautycznego, ze specjalnego funduszu pozostającego w dyspozycji Zarządu Wojennej Floty Powietrznej (UWWF) przy sztabie Głównodowodzącego. Na początku sierpnia 1917 r. silnik był niemal ukończony, jego montaż próby planowano na połowę miesiąca, kiedy to zre­alizowane miało być zamówienie na korbowody.

Konstrukcje:
Gogoliński aparat latający, 1907, projekt śmigłowca pionierskiego.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.
[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
blog comments powered by Disqus