Gogoliński Jan
Jan Gogoliński, poddany Cesarstwa Rosyjskiego, technik kolejowy, zatrudniony na stacji kolejowej w Mohylewie linii Mohylew- Ryga- Orzeł. W okresie I wojny światowej służył jako mechanik w Parku Aeronautycznym Frontu Północnego w Petersburgu.
W sierpniu 1907 r. zwrócił się do ministra wojny Rosji z prośbą o ocenę aparatu latającego (śmigłowca) swego projektu, który opracowywał w tajemnicy z uwagi na jego walory militarne.
W marcu 1916 r. w Parku Aeronautycznym Frontu Północnego Gogoliński podjął budowę silnika lotniczego własnego projektu. Od lutego 1917 r. prace finansował Naczelnik Parku Aeronautycznego, ze specjalnego funduszu pozostającego w dyspozycji Zarządu Wojennej Floty Powietrznej (UWWF) przy sztabie Głównodowodzącego. Na początku sierpnia 1917 r. silnik był niemal ukończony, jego montaż próby planowano na połowę miesiąca, kiedy to zrealizowane miało być zamówienie na korbowody.
Konstrukcje:
Gogoliński aparat latający, 1907, projekt śmigłowca pionierskiego.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.