Kantecki samolot, 1910
W dniu 19.12.1910 r. Teodor Kantecki zgłosił we Francji do opatentowania urządzenie do kierowania lotem samolotu. Patent nr 423.834 wydano mu 24.02.1911 r.
Rozwiązano układ i konstrukcję mechanizmu umożliwiającego kierowanie lotem samolotu drogą zmiany kierunku ciągu śmigła, samolotu znamiennego przegubowym zawieszeniem zespołu silnik- śmigło i możliwością zmiany jego położenia w przestrzeni.
Silnik, z bezpośrednio osadzonym na jego wale śmigłem ciągnącym, zamontowany z przodu, w osi kadłuba samolotu, osadzony jest obrotowo na wale poziomym. Dzięki temu możliwe jest przemieszczanie zespołu napędowego w płaszczyźnie pionowej i sterowanie wysokością lotu drogą zmian kierunku ciągu śmigła. Wspomniany wyżej wał osadzony jest z kolei w ramie połączonej z kadłubem obrotowo na osi pionowej. Dzięki temu możliwa jest również zmiana kierunku ciągu śmigła w płaszczyźnie poziomej oraz sterowanie kierunkiem lotu.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.