Żywno ornitopter, 1917
Po obu stronach kadłuba, zaopatrzonego w podwozie kołowe i usterzenie ogonowe, zainstalowano parę skrzydeł, którym nadano ruch okresowo-zmienny (z góry w dół). Przestrzeń pomiędzy ruchomymi płatami wypełnia płat stały, służący równocześnie jako zadaszenie kabiny pilota. Każde z ruchomych skrzydeł wykonane jest w postaci prostokątnej ramy, zaokrąglonej na końcówkach, zaopatrzonej pośrodku rozpiętości w żebro łączone od góry i z dołu z wysięgnikami, przez które przeprowadzono cięgna usztywniające konstrukcję skrzydła. Dolne wysięgniki przegubem uniwersalnym łączą się z korbowodami poziomo biegnącego w poprzek kadłuba wału napędowego.
Układ ten umożliwia zamianę ruchu obrotowego wału (od silnika napędowego w centralnej partii kadłuba) na ruch okresowo zmienny skrzydeł. Dźwigary skrzydeł połączone są przegubowo z odpowiednimi złączami w kadłubie, zamontowanymi na przeciwległych końcach wału sterowniczego. Pilot, z pomocą mechanizmu korbowego, przez przekładnię ślimakową i zębaty segment może powodować obrót tego wału w jedną lub drugą stronę, a blokując jego pozycję, może w ten sposób zmieniać kąt nastawienia ruchomych skrzydeł. Możliwość zmiany kąta natarcia skrzydeł, od dodatniego do ujemnego, sprawia, że ruchome płaty pełnić mogą także funkcje dodatkowego usterzenia poziomego. Konwencjonalny kadłub zaopatrzony jest w części ogonowej w standardowe usterzenie wysokości i kierunku.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.