Zawadzki "latająca mina", 1914
Nosicielem miny miałby być niewielki sterowiec wypełniony wodorem, miną zaś torpeda Whiteheada, wynoszona na wysokość 2000-3000 m. Torpeda ta utrzymywałaby kierunek nalotu sterowca, dzięki działaniu urządzenia żyroskopowego. Wystrzeliwana byłaby na cel z pneumatycznego działa- wyrzutnika, typu, który mógłby znaleźć też zastosowanie w samolotach. "Powietrzna mina" byłaby statkiem bezzałogowym, a wyrzutnik torpedy uruchamiany byłby sygnałami radiowymi z nadajnika przez dwukanałowy odbiornik. Elektromechaniczne serwomechanizmy przez pierwszy kanał nadajnika wyłączałyby bezpiecznik zapalnika torpedy, drugim zaś kanałem sterować miano jednocześnie wystrzeleniem torpedy i samozniszczeniem (przez zapalenie) aerostatu, co- jak wyjaśniał Zawadzki- utrudniłoby przeciwnikowi szybkie poznanie jego metody bombardowania, której moralne oddziaływanie na wojska nieprzyjaciela można porównać z ostrzałem artyleryjskim pociskami najcięższego kalibru.
Komitet Techniczny GWTU, któremu osobiście wyjaśniał 18.11.1914 r. konstrukcję i działanie "powietrznej miny", uznał jej rozwiązania za błędne i odrzucił prośbę wynalazcy o dotację na budowę
statku powietrznego i podjęcie prób z jego metodą bombardowania przy użyciu pneumatycznego wyrzutnika torped.
Eksperci Komitetu Technicznego uznali, że kierowanie lotem aerostatu za pomocą żyroskopu torpedy nie przyniesie oczekiwanego przez Zawadzkiego efektu, bowiem żyroskop ten nie utrzymuje w wodzie kierunku ruchu torpedy, lecz tylko położenie jej osi. Działanie bocznego wiatru na aerostat znacznie odchyliłoby lot aerostatu od linii nalotu na cel, co sprawiłoby, że nigdy by go nie osiągnął. Za błędne uznano też przekonanie Zawadzkiego, że po wystrzale z działa pneumatycznego torpeda poruszać się będzie w powietrzu w linii prostej. Zwrócono uwagę, że jej lot będzie przebiegać po paraboli, a w zależności od wysokości zrzutu torpedy i prędkości lotu aerostatu względem ziemi spadnie ona bliżej lub dalej od celu.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.