Wróblewski W-7, 1917
![](http://www.samolotypolskie.pl/uploads/Products/product_15770/preview_Wrblewski_W-7_00.jpg)
Po katastrofie samolotu bombowego Wróblewski W-6, w czasie długiej rekonwalescencji Edward Wróblewski opracował projekt budowy ciężkiego, dwupłatowego samolotu bombowego W-7 o mocnym uzbrojeniu pokładowym, typu D- wg wytycznych Ministerstwa Wojny dotyczących wymagań technicznych dla samolotów wojskowych typu strategicznego.
Z koncepcją tego samolotu wiąże się patent uzyskany we Francji przez Delphina Raimond i Edwarda Wróblewskiego na rozwiązanie mechanizmu sterowania śmigłami, o zmiennej prędkości obrotowej, dla samolotów dwusilnikowych (nr 495.029, zgłoszony 11.07.1917 r. wydany 15.06.1919 r.). Delphin Raimond występował tutaj nie tyle jako wynalazca co mecenas lotniczych prac Edwarda, który drogą prawa współwłasności patentu zabezpieczył swój finansowy wkład w realizację projektu tego samolotu.
W memoriale patentowym Edward kreślił rozwiązanie zespołu napędowego, znamiennego sprzężeniem dwu silników umieszczonych w kadłubie, w układzie tandem, pracujących na wspólny wał napędowy. Za pomocą układu przekładni i sprzęgieł łączył je ze śmigłami przeciwbieżnymi, usytuowanymi symetrycznie po obu stronach osi podłużnej kadłuba.
Rozwiązanie to zakładało możliwość uruchamiania śmigieł jednocześnie lub każdego z osobna przez jeden lub drugi silnik, bądź oba razem. Zakładało także możliwość redukcji prędkości obrotowej wału napędowego silnika i sterowania prędkością obrotową śmigieł w określonym zakresie prędkości. W przypadku awarii jednego z silników możliwa miała być kontynuacja lotu przy jednym sprawnym silniku.
Analogie tego układu napędowego znajdujemy w ciężkich samolotach bombowych I wojny światowej serii R, budowanych w Niemczech, czy wcześniej w projekcie, Wasilija Slesariewa, Rosjanina- prekursora idei ciężkich bombowców strategicznych, pracujących na silnikach sprzężonych (patrz Slesariew "Swiatogor"). Projekt Wróblewskiego kryl w sobie wiele oryginalnych myśli. Konstruktor zdecydowanie nadawał swej maszynie układu normalnego. Także tutaj, wzorem ostatnich konstrukcji braci Wróblewskich, wierny spuściźnie myśli technicznej Piotra i Gabriela, Edward konsekwentnie rozwijał ideę samolotu, konstrukcja kadłuba którego, płatów i stateczników, w pełni okrytych płótnem i sklejką, wykonana być miała w technologii metalowej, ze spawanych rur stalowych. Także tutaj silniki i kabina pilota chronione być miały chromoniklowym stalowym pancerzem. W kadłubie sytuowano dwa silniki i zbiornik paliwa, uzbrajając samolot w wyrzutnik i celownik bomb lotniczych i w kilka karabinów maszynowych.
Prace nad budową samolotu rozpoczęto we wrześniu 1916 r. Edward budował go pod firmą Lyońskiego Towarzystwa Budowy Samolotów Wróblewski (utworzonego w 1913 r. przez Piotra). Także tutaj wiele energii pochłaniało szukanie wsparcia i sponsora w Ministerstwie Wojny. To jednak, w przeciwieństwie do Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii, czy Rosji, pozostawało obojętne wobec idei budowy ciężkiego samolotu bombowego. Realia ówczesnej polityki technicznej i myśli wojskowej przerwały prace nad samolotem W-7, Ograniczyły się one do wykonania kadłuba wielkiego samolotu dwupłatowego. Pozostał jego rysunek i fotografia, prezentujące już wersję zmodyfikowaną, w układzie klasycznym, jednosilnikową. Konstruktor odszedł, od znamiennego dla projektu, samolotu z silnikami sprzężonymi, pracującymi na dwa, symetrycznie umieszczone śmigła ciągnące. Utrzymał mocne uzbrojenie pokładowe. Ale i ta modyfikacja nie mogła przynieść sukcesu. Z uwagi na parametry techniczne samolotu moc jednego silnika, spośród budowanych wówczas, musiała być niewystarczająca dla lotu. Budowa samolotu została przerwana w 1917 r.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. „Samoloty ze znakiem W”. Skrzydlata Polska nr 4 i 5 /1990.[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[3] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.