Wróblewski (Edward) samolot dwuśmigłowy (W-6), 1915
Edward Wróblewski, po tragicznej śmierci braci Piotra i Gabriela w katastrofie lotniczej 1.03.1914 r. kontynuował ich dzieło. W oparciu o materiał pochodzący z rozbitego Wróblewski W-4bis, powrócił latem 1915 r. do koncepcji samolotu dwuśmigłowego, model realizacji którego (Wróblewski W-0) wcześniej zarzucono.
Wg [1]- projekt samolotu dwuśmigłowego nosił oznaczenie W-6. Jest to informacja błędna- oznaczenie to nosił kolejny samolot konstrukcji Edwarda Wróblewskiego.
Wcześniejszy model samolotu jednopłatowego w układzie kaczki zastąpił układem normalnym, a przeciwbieżne działanie śmigieł zastąpił śmigłami obracanymi w jednym kierunku. Tu i tam mieliśmy do czynienia z układem samolotu opatrzonego jednym silnikiem (Labor o mocy 52 kW (70 KM), pochodzący z samolotu W-4M1), usytuowanym w kadłubie, ze śmigłami ciągnącymi sytuowanymi na wysięgnikach przed płatem, z silnikiem łączonymi odpowiednią transmisją.
Realizacji tego samolotu nie ukończono. Edward zasadniczo zmienił założenia i układ samolotu, który dedykować zamierzał armii. Koncepcję samolotu jednopłatowego porzucił na rzecz samolotu Wróblewski W-6- dwupłatowego, dwusilnikowego, z silnikami montowanymi na płacie.
Źródło:
[1] Januszewski S. „Samoloty ze znakiem W”. Skrzydlata Polska nr 4 i 5 /1990.[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[3] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.