Wołowski śmigłowiec, 1924
Projekt śmigłowca doświadczalnego. Polska.

Projekt śmigłowca Jana Wołowskiego w wersji jednowirnikowej. (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).
W dniu 5.07.1924 r. Jan Wołowski zgłosił do patentowania "śmigłowiec o napędzie ciernym". Wołowski zwrócił uwagę, że stosowanie w śmigłowcu między silnikiem a wolnoobrotowym wirnikiem o dużej rozpiętości, złożonego układu przekładni zębatych niesie z sobą duże obciążenie maszyny i jest trudne w realizacji. Uznania nie zdobyły też przekładnie pasowe, z uwagi na to, że pasy pracujące w płaszczyźnie poziomej nie sposób uchronić od niszczenia się i prześlizgu, a także od zeskakiwania z wieńca koła pędnego.
Zaproponował zastosowanie w dwuwirnikowym śmigłowcu, z wirnikami o profilu wklęsłym, osadzonymi współosiowo, odpowiedniej konfiguracji pędni ciernej z wirnikiem, zawieszonym w miejscu możliwie zbliżonym do środka ciężkości układu, co jego zdaniem winno przynieść dostateczny stopień sprawności działania pędni, której duże koło pasowe stanowiłoby zarazem wieniec piasty wirnika, małe połączone byłyby zaś z mechanizmem dociskowym.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.
© Copyright 2011-2023. samolotypolskie.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.