Wojdak Antoni
Antoni Wojdak, syn Macieja, mechanik,
Od 1882 r. prowadził w Warszawie, a od lat 1890- tych w Odessie, warsztat mechaniki precyzyjnej (elektro-fizyko- mechaniczny) ze sklepem technicznym. W swojej firmie konstruował aparaty mechaniczne i elektryczne, pomiarowe i astronomiczne, latarki i lampy elektryczne, patefony, montował urządzenia sygnalizacji elektrycznej i telefony, wykonywał remonty urządzeń fonograficznych, maszyn do pisania, instrumentów dla żeglugi, regulował manometry, wagi i inne. Swe wyroby prezentował na wystawach przemysłowych w Odessie w 1895 r. i w Niżnym Nowgorodzie w 1896 r. 31.05.1892 r. zgłosił w Rosji do opatentowania rozwiązanie dwukołowego roweru przystosowanego do ruchu po lądzie i wodzie.
Ok. 1895 r. zainteresował się lotnictwem. 15.10.1907 r. do kancelarii ministra wojny Rosji wpłynął jego list, w którym pisał, że opracował projekt maszyny latającej- śmigłowca.
Konstrukcje:
Wojdak śmigłowiec, 1907, projekt śmigłowca pionierskiego.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.