Wojciechowski (Jakub) Hélicoptère, 1909
Jego patent na śmigłowiec (Hélicoptère) porzucał koncepcję śmigłowca w układzie rotodyny na rzecz śmigłowca, którego wirnik realizuje zarówno lot wznoszący jak i postępowy oraz spełnia funkcje usterzenia wysokości i kierunku.
Proponował układ śmigłowca dwuwirnikowego o wirnikach obracających się przeciwbieżnie, a osadzonych w pierścieniach z przegubami, których przestawienie zmieniało kąt pochylenia łopat wirnika umożliwiając realizację lotu we wszystkich kierunkach. Wirnik jest tak zbudowany, że w trakcie jego obrotu następuje różnicowa zmiana kąta natarcia każdej z dwu łopat, mniejsza dla łopaty obróconej przeciwnie do kierunku lotu. Każda łopata osadzona jest w pierścieniu zewnętrznym, przez wsporniki połączonym z osią obrotu wirnika. Przegubowo wkomponowany jest weń drugi pierścień z wieńcem. Obraca się on wokół tego wieńca na łożysku kulkowym. Wieniec ten osadzony jest przegubowo na osi, a dzięki odpowiedniemu połączeniu dźwignią ze sterownicą aparatu latającego można zmieniać jego pochylenie. W sytuacji gdy wieniec pozostaje w pozycji poziomej, to w takiej samej pozycji obracają się także łopaty wirnika (unoszą statek powietrzny pionowo do góry). Z chwilą odchylenia wieńca od poziomu wirnik w trakcie obrotu zaczyna wykonywać wahania wokół osi osadzenia łopat, a to na skutek faktu, że pierścień otaczający centralny wieniec obraca się wraz z pierścieniem, na którym osadzono łopaty. Powoduje to efekt zmiany kierunku ciągu wirnika, który zaczyna pełnić równocześnie funkcje śmigła napędowego. Prędkość lotu postępowego, czy wzajemna relacja pomiędzy wielkością siły nośnej wirnika bądź ciągu zależna jest przy tym od kąta pochylenia wieńca i wirnika. Sterowanie kierunkiem lotu realizowane jest w ten sposób, że jeden z wirników otrzymuje mniejsze lub większe pochylenie od drugiego. Różnica wielkości siły ciągu na wirnikach wywołuje efekt skręcania aparatu latającego w jedną lub drugą stronę.
Zwróćmy uwagę, że wynalazca nie uzyskał patentu w Niemczech. Odmówiono tam rozwiązaniu cech nowości, odwołując do podobnych, wcześniejszych. Powodem odrzucenia wniosku mogło być także to, że patent Wojciechowskiego posiadać mógł dla konstrukcji śmigłowca znaczenie zasadnicze, blokujące możliwości jego ominięcia. Formułował zasadę, której rozwinięcie złożyło się na kształt współczesnego śmigłowca.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.