Warchałowski torpeda powietrzno- wodna, 1911
Torpeda powietrzno- wodna (samolot bezzałogowy typu latającej bomby) charakterystyczna była tym, że korpus torpedy połączony jest za pośrednictwem odpowiednich sprzęgieł z płatami nośnymi, które mogą być usytuowane w dowolnych konfiguracjach oraz ze śmigłem ciągnącym. Znaczną część drogi do celu torpeda pokonuje w powietrzu, a dzięki działaniu wyłącznika czasowego, odrzuceniu płatów i śmigła ciągnącego oraz uruchomieniu śruby napędowej torpedy, ostatnią fazę drogi pokonuje podobnie jak klasyczna torpeda wodna, Pocisk zaopatrzony jest w powierzchnie sterowe i stabilizujące lot w powietrzu, uruchamiane za pośrednictwem energii elektrycznej, sprzężone z żyrokompasem, co gwarantuje utrzymanie kierunku lotu, a nawet wcześniejsze zaprogramowanie jego zmian.
Taki układ wyraźnie skraca czas pokonywania drogi pocisku od wyrzutni do celu (większa prędkość lotu w powietrzu aniżeli ruchu w wodzie). Rozwiązanie to stanowi rozwinięcie wcześniejszego, z 1911 r., odnoszącego się do pocisku powietrznego zaopatrzonego w powierzchnie nośne (Austria, Patent Nr 57.368). Zainteresowanie Karola Warchałowskiego udoskonaleniem klasycznych torped wiąże się z udziałem wytwórni Werner & Pfleiderer w wyścigu zbrojeń poprzedzającym wybuch I wojny światowej. Proponowane przezeń rozwiązania bezzałogowej bomby bliskie są idei późniejszej latającej bomby V-1 (Fieseler Fi-103), na pole walki wprowadzonej z końcem II wojny światowej.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.
[3] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.