Warchałowski Karol
Karol Warchałowski, urodził się w 1879 r., inżynier.
Pilot z licencją nr 8 wydaną przez Aeroklub Austrii 27.07.1910 r., szkolił się pod kierunkiem swego brata Adolfa Warchałowskiego. W latach 1910- 1911 aktywny uczestnik konkursów lotniczych w Austrii, uczestniczył m.in. w budapesztańskim meetingu lotniczym w czerwcu 1910 r., brał udział w konkursach lotniczych organizowanych w Wiener-Neustadt w dniach 10-17 i 24-31.07.1910 r.- zajął wówczas pierwsze miejsce wśród młodych lotników, także w Tygodniu Lotniczym w Wiener Neustadt, rozgrywanym w dniach 1-2, 4, 7-8.10.1911 r. W połowie czerwca 1911 r. brał udział w konkursie lotniczym w Wiener Neustadt (Preistfliegen)- zajął wówczas drugie miejsce. Po 1912 r. wycofał się z uprawiania sportu lotniczego.
Jego kariera lotnicza nie była imponująca, ale obfitowała również w spektakularne wydarzenia. Tak np. w październiku 1910 r. w Wiener-Neustadt leciał z arcyksięciem Leopoldem Salvatorem i zderzył się w powietrzu z bratem Adolfem, przy upadku złamał nogę, arcyksiążę i Adolf wyszli z wypadku bez szwanku. Komisja Lotnicza uznała, że obaj piloci byli bez winy i postępowanie umorzono. Po raz wtóry Karol zderzył się w powietrzu w Wiener-Neustadt z Albertem Lettis 29.09.1911 r. Lettis podchodził do lądowania, wykonując zwrot w kierunku pasa lądowania, a Karol lekceważąc, że znajduje się on nad nim na 20 m wystartował. Skutek był taki, że śmigło samolotu Karola Warchałowskiego zassało powietrze Blériotowi Lettisa i ten zwalił się na ziemię. Lettis został wówczas poważnie ranny i tylko szczęściu zawdzięczał, że spędził w szpitalu 2 miesiące, później domagał się od Karola odszkodowania. Pierwsza rozprawa sądowa w tej sprawie odbyła się w Wiedniu 20.02.1912 r.
Karol był również autorem kilku wynalazków związanych z techniką lotniczą, m.in. rozwiązania torpedy powietrzno- wodnej i bezzałogowego statku powietrznego, nosiciela bomby.
20.05.1912 r. zgłosił w Austrii wniosek o objęcie ochroną patentową rozwiązania systemu zdalnego sterowania pojazdów wszelkiego typu. Patent Nr 59.450 uzyskał 1.12.1912 r. Rozwijał tutaj pomysł zdalnego sterowania biegiem torpedy wodnej. Inżynier Karol Warchałowski uzyskał również wiele innych patentów, związanych czy to z automobilizmem, czy też ze sprzętem gospodarstwa domowego. Ostatni ze znanych jego patentów pochodzi z 1943 r. i wiąże się z opracowaną przezeń technologią wykonywania tapicerki siedzeń samochodowych.
Karol Warchałowski zmarł w 1949 r.
Konstrukcje:
Warchałowski samolot bezzałogowy, 1911, projekt pionierskiego samolotu bezzałogowego, nosiciela bomby.
Warchałowski torpeda powietrzno- wodna, 1911, projekt samolotu bezzałogowego typu latającej bomby.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.
[3] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.