Tyrakowski coleopter, 1910
Rozwiązanie układu śmigła obudowanego. Obudowę stanowi cylinder, z przodu w formie lejka, zwężający się do tyłu, z wylotem skierowanym do dołu. Śmigło pracuje w przedniej części cylindra biegnącego przez długość statku powietrznego (w kadłubie). Montowane jest na wale i w dowolny sposób łączone z silnikiem napędowym. Szczególna forma cylindra służy także utrzymywaniu aparatu latającego w powietrzu, a to w efekcie powstającej różnicy ciśnień wewnątrz i zewnątrz cylindra wskutek różnych prędkości przebiegu powietrza wtłaczanego do cylindra przez śmigło. Układ aparatu latającego może być przy tym dowolny, posiadać może np. kilka śmigieł pracujących w autonomicznych obudowach.
Podobne rozwiązanie było atrakcyjne dla wielu konstruktorów. Sięgali do niego m.in. Otto Graf, Jan Bertold Rosenman Rożewski, bracia Swieściakowie. Pragnęli tą drogą polepszyć warunki pracy śmigła i zwiększyć jego wydajność.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.