KB-2 "Jerzyk", 2011

Ultralekki samolot sportowy. Polska.
Ultralekki samolot sportowy KB-2 ”Jerzyk”. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).

Projekt samolotu KB-2 "Jerzyk" (wcześniej oznaczony był w encyklopedii jako Kuśnierz samolot) opracował Bogusław Kuśnierz. Oprócz dokumentacji rysunkowej, wykonał on wszystkie niezbędne obliczenia wytrzymałościowe i aerodynamiczne. Budowa samolotu została podjęta ok. 2005 r. w miejscowości Górki koło Mielca. W pracach przy budowie samolotu, oprócz konstruktora, uczestniczyli również Janusz Kuzara (pracownik zakładów lotniczych) oraz Leszek Wójcicki (na co dzień prowadzący gospodarstwo agroturystyczne). Na pomieszczenie do montażu samolotu zaadaptowali budynek gospodarczy. Niestety, brak czasu pozwalał zajmować się budową samolotu wyłącznie w soboty. Na początku 2006 r. gotowe już było całe usterzenie, klapy, lotki oraz jedno skrzydło. Drugie było w trakcie budowy.

Samolot KB-2 "Jerzyk" został ukończony w 2011 r. Pierwszy lot wykonał w czerwcu 2011 r. na lotnisku w Krośnie. W tym samym roku został zarejestrowany i otrzymał znaki OM-M402. Ponieważ samolot został zarejestrowany na Słowacji, gdzie masa startowa może być do 560 kg, masa startowa samolotu została zwiekszona z 450 do 500 kg. Z tego powodu  prędkość dopuszczalną zmniejszono z 270 do 250 km/h, prędkość wznoszenia wynosi 5-6 m/s (projektowana- 7 m/s).

"Jerzyk" lata bardzo dobrze, jest łatwy w pilotażu, stateczny oraz posiada dosyć krótki start i lądowanie.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydło metalowe, wolnonośne, konstrukcji dźwigarowo-kesonowej i o obrysie prostokątnym. Podstawowa struktura skrzydła składa się z dźwigara głównego, dźwigara pomocniczego oraz żeber. Dźwigar główny z pasami z kątowników. Dźwigarek pomocniczy zetowy, gięty z blachy. Do dźwigarka pomocniczego mocowane są lotki i klapy o identycznej konstrukcji. Końcówki i owiewki skrzydło-kadłub kompozytowe.
Kadłub metalowy o konstrukcji półskorupowej. Podstawowa struktura kadłuba składa się z wręg, podłużnic i pokryć. Osłony silnika z kompozytu szklano-epoksydowego. Kabina zakryta.
Usterzenie metalowe, wolnonośne, dźwigarowo-kesonowe. Stateczniki jednodźwigarowe, składające się z dźwigara, żeber i pokryć. Statecznik poziomy prostokątny, mocowany od góry do kadłuba. Statecznik pionowy trapezowy, mocowany do ostatniej wręgi kadłuba. Stery metalowe, jednodźwigarowe, poziome dzielone, wszystkie o identycznej konstrukcji. Końcówki z kompozytu szklano-epoksydowego.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Silnik- Simonini Victor 2 Plus o mocy 75 kW (102 KM). Opcjonalnie Rotax 912 lub inny silnik o mocy 59 kW (80 KM) do 74 kW (100 KM).

Dane techniczne KB-2 "Jerzyk" (wg [2]):
Rozpiętość- 8,9 m, długość- 6,5 m, powierzchnia nośna- 12,0 m2.
Masa startowa- 500 kg.
Prędkość dopuszczalna- 250 km/h, prędkość max- 220 km/h, prędkość manewrowa- 156 km/h, prędkość min. na klapach- 64 km/h, wznoszenie max- 5-6 m/s, długość rozbiegu- 90 m, długość dobiegu- 100 m.

Galeria

  • Ultralekki samolot sportowy KB-2 ”Jerzyk” ze zdjętymi maskami silnika. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • KB-2 ”Jerzyk” w widoku z lewej strony. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Start samolotu. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Budowa skrzydła samolotu. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Budowa statecznika poziomego. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Statecznik pionowy w trakcie budowy. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Gotowe prawe skrzydło samolotu. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Budowa kadłuba samolotu. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Tłoczenie podciśnieniowo osłony kabiny z pleksiglasu. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Osłona kabiny po wyjęciu z formy. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Kadłub samolotu. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Próba statyczna samolotu. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).

Źródło:

[1] Szwarc B. ”O trzech takich co budują samolot”. ”Infopilot.pl”
[2] Informacje uzyskane od Bogusława Kuśnierza.

blog comments powered by Disqus