Szymański samolot, 1914
Przedstawił projekt małego, szybkiego bojowego samolotu jednopłatowego, rozwijającego prędkość do 216 km/h. Lotnik zajmować miał pozycję leżącą i nogami sterować orczykiem. Płat główny projektowano tak, że możliwe miało być jego przestawianie, a poprzez zmianę kąta natarcia płatów sterowanie lotem w płaszczyźnie pionowej i poprzecznej. Prawdopodobnie kąty natarcia płata można byłoby zmieniać różnicowo. Duża prędkość lotu miała zapewniać bezpieczeństwo samolotu w lotach na małej wysokości 9- 15 m nad polem bitwy, chroniąc go przed ostrzałem. Dodatkowo można by samolot opancerzyć od dołu.
Generał Nil L. Kirpiczew, referujący na posiedzeniu Komitetu projekt Szymańskiego, wystąpił z opinią, że współcześnie stosowane samoloty z układem sterownicy obsługiwanej rękoma pilota są wygodniejsze. Podniósł też, że zbyt duża prędkość lotu samolotu na małej wysokości może utrudniać obserwację pozycji nieprzyjaciela. Wnioskował o odrzucenie propozycji Szymańskiego - podjęcia budowy jego samolotu. Stanowisko to podzielił Komitet Techniczny. Taką też odpowiedź przekazano 11.12.1914 r. wynalazcy.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.