Strzelecki Flying-machine, 1908

Przedmiotem ochrony praw wynalazczych był aparat latający, którego skrzydła i ogon stanowią równocześnie zbiorniki gazu nośnego (równoważące ciężar konstrukcji) oraz instrumenty siły nośnej i napędowej. Złożony jest z kadłuba, ogona oraz pary skrzydeł o napędzie mechanicznym z silnika spalinowego poruszających się w ruchu okresowo- zmiennym, w płaszczyźnie pionowej. Przegubowo łączy się z kadłubem także ogon, który wychylany pełni funkcje steru wysokości lub kierunku. Podwozie aparatu wykonano w postaci konstrukcji sprężynowej opartej na planie zwielokrotnionego równoległoboku, wysuwanej przy lądowaniu i składanej w locie.
Zważywszy, że charakterystyki lotne statodyny stanowią funkcję prędkości lotu rozwiązanie elementu napędu w postaci ruchomych, ortopterycznych skrzydeł uznać należy za chybione. Brak danych wskazujących na próby realizacji patentowanego rozwiązania.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.