ULM-2 "Moskito 2", 1989

Ultralekki samolot sportowy. Polska.
Ultralekki samolot sportowy ULM-2 ”Moskito 2”. (Źródło: via ”3Xtrim”).
Konstruktorem dwumiejscowego, ultralekkiego samolotu ULM-2 (bez własnej nazwy, choć często używano nazwy ”Moskito 2”) był mgr inż. Adam Kurbiel. Był to dalszy rozwój poprzedniej konstrukcji- jednomiejscowego ULM-1 ”Moskito”. Układ samolotu był bardzo podobny- jedynie otrzymał miejsca obok siebie i mocniejszy silnik z rodziny Rotax, modele 503 lub 582.

ULM-2 powstał tylko w dwóch egzemplarzach prototypowych, które zostały zbudowane w Zakładzie Produkcji Konstrukcji Lekkich. Pierwszy prototyp został oblatany 8.03.1989 r. Z jednego z nich oblatywacz, Jacek Żak, skakał dwa razy. Za pierwszym razem samolot bezpiecznie osiadł na drzewach, a jego uszkodzenia okazały się niewielkie. W związku z tym wyremontowano go i latał dalej. Jednak w czasie prób korkociągowych pilot musiał skakać ze spadochronem, a samolot został doszczętnie rozbity i spalony.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji kompozytowej.
Płat z kompozytu szklano-epoksydowego, nie dzielony, prostokątny z trapezowymi zakończeniami. Pokrycie kesonu skorupowe, całość pokryta tkaniną.
Kadłub konstrukcji kompozytowej, skorupowej. Belka ogonowa umieszczona na grzbiecie kadłuba. Kabina odkryta.
Usterzenie klasyczne w układzie odwróconym, umieszczone na końcu belki kadłubowej. Usterzenie pionowe zwisające od belki w dół, usterzenie poziome umieszczone na belce.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie- zestaw podstawowych przyrządów pilotażowych VFR.

Silnik- Rotax 503 lub Rotax 582. Śmigło pchające.

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] ”Problemy rozwoju samolotów rodziny EOL”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 19 (2/2006).
blog comments powered by Disqus