ULM-1 "Moskito", 1984

Ultralekki samolot sportowy. Polska.
Trzeci prototyp ultralekkiego samolotu sportowego ULM-1 ”Moskito” w locie. Pilotuje Jacek Żak. (Źródło: Wojciech Gorgolewski via ”Gorpol Air Photo”).
Konstruktorem ultralekkiego samolotu ULM-1 ”Moskito” był mgr inż. Adam Kurbiel, twórca szybowców "Jantar". Inicjatorem budowy był pan Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, właściciel firmy Konsuprod. Koncepcja samolotu została oparta na nieukończonym samolocie amatorskim RW-01 "Skoczek" konstrukcji  mgr inż. Jarosława Rumszewicza i mgr inż. Tadeusz Widełka. Pierwszy prototyp powstawał w naprędce zbudowanej hali, stojącej obok domu Wojciecha Gorgolewskiego, znanego fotografa lotniczego. ”Moskito” pod względem technologii znacznie wyróżniał się spośród ówczesnych samolotów amatorskich. O ile większość takich konstrukcji wykonana była ze sklejki, rurek stalowych czy duralowych i kryta płótnem lub dakronem, tak ”Moskito” wykonano z kevlaru. Prototyp oblatano 7.11.1984 r. Niestety w dniu 11.11.1984 r. samolot uległ rozbiciu, grzebiąc w swoich szczątkach pilota.

Drugi prototyp został zbudowany w hali firmy Konsuprod w Bielsku-Białej i oblatany w 1986 r. Produkcję seryjną samolotu, na rynek niemiecki, podjęła w 1988 r. firma Konsuprod. Do 1993 r. sprzedano 21 ULM-1B. ”Moskito” cieszył się tam bardzo dobrą opinią. Później rozwojem ”Moskito” zajmował się Zakład Produkcji Konstrukcji Lekkich w Bielsku.

Opracowana została również wersja dwumiejscowa ULM-2 ”Moskito 2”.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji kompozytowej.
Płat z kompozytu szklano-epoksydowego, nie dzielony, prostokątny z trapezowymi zakończeniami. Pokrycie kesonu skorupowe, całość pokryta tkaniną.
Kadłub konstrukcji kompozytowej, skorupowej. Belka ogonowa umieszczona na grzbiecie kadłuba. Kabina odkryta.
Usterzenie klasyczne w układzie odwróconym, umieszczone na końcu belki kadłubowej. Usterzenie pionowe zwisające od belki w dół, usterzenie poziome umieszczone na belce.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie- zestaw podstawowych przyrządów pilotażowych VFR.

Silnik- w pierwszym prototypie KFM 104, w samolotach seryjnych Koenig SC430 o mocy 17 kW (23 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne ULM-1 ”Moskito” (wg [1]):
Rozpiętość- 10,4 m, długość- 5,85 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 12,9 m2.
Masa własna- 123 kg, masa startowa max- 270 kg.
Prędkość dopuszczalna- 119 km/h, prędkość przelotowa- 62 km/h, prędkość minimalna- 45 km/h, wznoszenie- 1,5 m/s, doskonałość z wyłączonym silnikiem- 10,5, pułap- 4000 m, zasięg- 225 km, czas lotu- 3 h 36'.

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] ”Problemy rozwoju samolotów rodziny EOL”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 19 (2/2006).
blog comments powered by Disqus