Schmidt samolot, 1913
W dniu 2.09.1913 r. Emil Schmidt zgłosił na Węgrzech do opatentowania regulator równowagi samolotu. Patent nr 64.603 opublikowano 11.07.1914 r.
Przedmiotem ochrony praw wynalazczych było rozwiązanie stabilizatora równowagi poprzecznej samolotu, charakterystyczne tym, że przód kadłuba samolotu wykonano w formie bębna, w którym posadowiono miejsce pilota i zespół napędowy. Na rolkach, swobodnie, zamocowany jest drugi bęben, obracający się wokół pierwszego (wewnętrznego). Z nim połączono płaty nośne, których końcówki zakończono w formie strzały (w rzucie z przodu lub tyłu). Płaty łączą się z bębnem wewnętrznym naciągami sprężynowymi, dzięki czemu utrzymują zadane nastawienie.
W przypadku podmuchu wiatru, który unosi jedno ze skrzydeł, działanie sprężyn i odpowiednio kształtowanych końcówek płata, przywraca położenie wyjściowe i stan równowagi poprzecznej samolotu.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.