Schmidt samolot, 1913

Projekt samolotu pionierskiego. Austro-Węgry / Polska.
Układ i działanie stabilizatora sprężynowego wg patentu Emila Schmidta na samolocie w rzutach z przodu i z góry. (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).

W dniu 2.09.1913 r. Emil Schmidt zgłosił na Węgrzech do opatentowania regulator równowagi samolotu. Patent nr 64.603 opublikowano 11.07.1914 r.

Przedmiotem ochrony praw wynalazczych było rozwiązanie stabili­zatora równowagi poprzecznej samolotu, charaktery­styczne tym, że przód kadłuba samolotu wykonano w formie bębna, w którym posadowiono miejsce pilota i zespół napędowy. Na rolkach, swobodnie, zamocowany jest drugi bęben, obracający się wokół pierwszego (wewnętrznego). Z nim połączono płaty nośne, których końcówki zakończono w formie strza­ły (w rzucie z przodu lub tyłu). Płaty łączą się z bębnem wewnętrznym naciągami sprężynowymi, dzięki czemu utrzymują zadane nastawienie.

W przypadku podmuchu wiatru, który unosi jedno ze skrzydeł, działanie sprężyn i odpowiednio kształto­wanych końcówek płata, przywraca położenie wyj­ściowe i stan równowagi poprzecznej samolotu.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.
blog comments powered by Disqus