Rudawski Emil (E. Rudawski i S-ka)
Emil Rudawski, członek Automobilklubu krakowskiego.
Od 1906 r. prowadził w Krakowie firmę E. Rudawski i S-ka, garaż samochodowy, przedstawicielstwo czeskiej fabryki samochodów Laurin i Klement. W 1908 r. wraz z Wilhelmem Ripperem uruchomił zbudowany od podstaw, pierwszy profesjonalny serwis samochodowy (Galicyjski Auto Garage), pierwotnie usytuowany w pomieszczeniach dawnego składu drewna przy placu Kossaka 1, a w dwa lata później już w nowej remizie na automobile przy ulicy Smoleńsk 31. Przeprowadzano tam wszelkie naprawy samochodów osobowych, towarowych i omnibusów.
Emil Rudawski był też organizatorem pierwszego rajdu samochodowego w Małopolsce. 12.09.1909 r. samochody wystartowały z Boru Fałęckiego, a kończyły swój wyścig na mogilańskiej górze.
W kwietniu 1910 r. w firmie Emila Rudawskiego zbudowano samolot konstrukcji Rozuma i Bogumiła Bechyne. Prasa podawała, że latem 1910 r. Rudawski podjął samodzielnie próbę zbudowania szybowca własnego projektu.
Konstrukcje:
Rozum-Bechyne samolot, 1910, samolot pionierski.
Rudawski szybowiec, 1910, projekt szybowca pionierskiego.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.