Radoszewicz wodnosamolot, 1910
W dniu 26.03.1910 r. F. Radoszewicz w wyniku zgłoszenia złożonego w rosyjskim Urzędzie Patentowym otrzymał Świadectwo Ochrony nr 43.086, ale po badaniu rozwiązania na zdolność patentową odmówiono ochrony. Jego przedmiotem miała być maszyna dla ruchu w powietrzu i w wodzie.
Brak opisu uniemożliwia rekonstrukcję. Rozwiązanie odnosiło zapewne do statku powietrznego typu wodnopłatowca, a w tym aspekcie konstruktor mógł koncentrować uwagę na podwoziu wodno- lądowym lub kadłubie typu łodzi latającej.
Brak danych uniemożliwia ocenę wartości wynalazku. Wiadomo, że odmówiono mu oryginalności. Z informacji rosyjskiego historyka lotnictwa Wadima R. Mikheewa wiemy, że w 1914 r. Radoszewicz przedstawił swój projekt rosyjskiemu Ministerstwu Wojny, które jednak nie okazało zainteresowania jego wdrożeniem, negatywnie oceniając projekt.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.