Przyjemski samolot, 1909
Rozwiązanie układu samolotu dwupłatowego, którego płaty o obrysie trapezowym, z zawiasowo mocowanymi na końcówkach lotkami, oparto na sprężystych obręczach amortyzujących też związane z nimi podwozie główne, dwukołowe, jednoosiowe. Pomiędzy płatami usytuowano dwa trójkątne- mocowane obrotowo na osiach pionowych- stery kierunku. Kratownicowy kadłub dźwiga w tylnej części drugą parę dwupłatowych powierzchni nośnych, mniejszych, o obrysie sześciokątnym, pomiędzy którymi umieszczono podobny do wspomnianego wyżej zdwojony ster kierunku. Z przodu samolotu, na wysięgnikach, umieszczono dwa zespoły dwupłatowych powierzchni sterowych o obrysie romboidalnym, które mogą być przemieszczane w osi symetrii aparatu latającego, a równocześnie obracane na swych poziomych osiach obrotu (służąc jako usterzenie kierunku i wysokości).
Zespoły śmigieł usytuowano na kilku wałach biegnących równolegle do osi kadłuba. Ich liczba może być dowolna. W opisie przywołano rozwiązanie z trzema zespołami śmigieł w tyle, za przednimi płatami nośnymi oraz czwartym w osi kadłuba przed płatami ogonowymi. Zastrzegając ochronę wynalazczą rozwiązania elastycznych obręczy stanowiących konstrukcję nośną płatów i wiążących je z podwoziem oraz usterzenia kierunku i wysokości ochroną objęto także rozwiązanie podwozia ogonowego.
Dwukołowe, jednoosiowe, spoczywa na sprężystym pałąku przegubowo łączonym z górną ramą kratownicy kadłuba. Z pomocą odpowiedniej dźwigni może być ono przemieszczane do przodu lub tyłu. W fazie rozbiegu, przesunięte w tył, zwiększa kąty natarcia płatów głównych i pomocniczych, ułatwiając start.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.