Pilichowski samolot, 1918

Projekt samolotu doświadczalnego. Polska / Wielka Brytania.
Konstrukcja i zasada działania mechanizmu zmiany profilu płata wg patentu Leopolda Pilichowskiego. (Źródło: Januszewski S. ”Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918”).
W dniu 12.12.1918 r. Leopold Pilichowski zgłosił w Wielkiej Brytanii do opatentowania udoskonalenie skrzydeł samolotów, stanowiące proste i skuteczne zarazem rozwiązanie mechanizacji płata nośnego. Patent wynalazczy nr 134.409 wydano mu 6.11.1919 r.

Proponował płat nośny o zmiennej powierzchni. Krawędziom natarcia i spływu nadawał postać pochew przystosowanych do ślizgania się po nieruchomej części centralnej płata. Rozsuwane bądź zsuwane przez pilota za pośrednic­twem odpowiednich dźwigien i przekładni (łącznie lub osobno) zwiększają lub zmniejszają cięciwę płata a tym samym i jego powierzchnię. Części ruchome można tak ukształtować by równocześnie następowa­ła zmiana kształtu profilu, np. na mniej lub bardziej nośny.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.
blog comments powered by Disqus