Kućfir "Pirat", 1923
("Suchedniówka")
Konrad Kućfir na I Konkurs Ślizgowców zbudował w 1923 r. w warsztatach stolarskich Suchedniowskiej Fabryki Odlewów szybowiec "Pirat", zwany też "Suchedniówką". Konstrukcja szybowca była dość prosta, a wykonanie prymitywne. Szybowiec był dość toporny w wyglądzie i ciężki.
3.06.1923 r. konstruktor wykonał pierwszy lot na "Piracie" w Mąchocicach Górnych w Górach Świętokrzyskich uszkadzając jedno koło podwozia. Szybowiec pilotowany przez konstruktora wziął udział w 1923 r. w konkursie szybowców w Białce koło Nowego Targu. Wykonał 8.09.1923 r. jeden lot trwający 9 s, rozbijając się przy lądowaniu.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy typu parasol o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny dwudźwigarowy, kryty płótnem, zamocowany do kadłuba za pomocą ażurowanych płyt z blachy stalowej, podparty zastrzałami i usztywniony linkami biegnącymi od słupków umieszczonych na każdej połówce płata. Napęd lotek linkami.
Kadłub o przekroju prostokątnym, kryty płótnem. Kabina odkryta, bez wiatrochronu.
Usterzenie ze statecznikami i sterami krytymi płótnem. Napęd sterów linkami.
Podwozie dwukołowe, osiowe, na goleniach z rur stalowych. Koła żeliwne.
Dane techniczne "Pirat" (wg [1]):
Rozpiętość- 11 m, długość- 6,2 m, wysokość- 2 m, powierzchnia nośna- 16,5 m2.
Masa własna- 150 kg, masa użyteczna- 70 kg, masa całkowita- ok. 220 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976.